Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Czasopiśmiennictwo i publicystyka dwudziestolecia międzywojennego

Ostatnio komentowane
PYR PYR PYR PSICA PSICA PSICA PSICA 3 ZŁ
alanek • 2017-12-11 10:05:32
tekst dobry
zygus • 2017-12-10 17:07:12
fajne
abla • 2017-12-10 16:07:55
cdsgbd
kloa • 2017-12-10 10:58:14
Wolę jeden spójny tekst jak tutaj https://speakin.pl/okresy-warunkowe-angielski/ a nie ...
Karolina • 2017-12-10 10:16:03
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Czasopiśmiennictwo i publicystyka dwudziestolecia międzywojennego

Czasopiśmiennictwo i publicystyka międzywojnia grupowały się według trzech linii programowych. Najważniejszą opozycję wyznaczał tu stosunek do tradycji, który według określenia Jerzego Kwiatkowskiego, mógł być rewolucyjny (nurty awangardowe) lub ewolucyjny (twórcy i publicyści skupieni wokół Skamandra). Trzecim typem czasopiśmiennictwa były periodyki związane z profilem społeczno-politycznym.

„Zdrój” – pionier polskiego czasopiśmiennictwa międzywojennego

Pierwszym czasopismem w Dwudziestoleciu był poznański „Zdrój” (1917 – 1922) redagowany przez Jerzego Hulewicza i Stanisława Przybyszewskiego. Z pismem byli związani wybitni twórcy modernistyczni, np. grupa niemieckich malarzy Bunt. Ważnymi programotwórcami oprócz wymienionych osobowości byli  Zenon Kosidowski i Jan Stur. „Zdrój” z jednej strony promował prądy ekspresjonistyczne, ale z drugiej, jak twierdzi Lesław Eustachiewicz, prezentował pozytywny stosunek do tradycji (zwłaszcza młodopolskiej). Swoistym spadkobiercą ekspresjonizmu „Zdroju” stała się grupa poetycka wydająca pisma „Ponowa” (1921 – 1922) i „Czartak” (1922, 1925, 1928). Głównymi jej prawodawcami byli Jan Nepomucen Miller i Emil Zegadłowicz, a program zakładał połączenie

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 5 =