Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Awangarda Krakowska – program

Ostatnio komentowane
fajny
lol • 2016-09-26 16:12:03
Super, dzienki
alex • 2016-09-26 09:59:17
grazyna
gggg • 2016-09-25 18:02:36
Nice
Ududkzkz • 2016-09-24 19:09:07
fsfsd
dasda • 2016-09-24 15:28:00

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Awangarda Krakowska – program

Grupa posiadała wyrazisty i spójny program poetycki. Miała to być przede wszystkim poezja urbanistyczna, opiewająca miasto i nowoczesną cywilizację, a zwłaszcza jej maszynowe wytwory („Tętno” Brzękowskiego, „Śruby” i „Oburącz” Przybosia, „Upały” Kurka). Jednocześnie w przeciwieństwie do egalitarnego Skamadra, Awangarda miała ambicję tworzenia „dla dwunastu” (elitarność poezji), poezja ta zatem niejednokrotnie operowała trudnym, hermetycznym językiem. Awangarda radykalnie odcinała się od poetyki młodopolskiej nastrojowości. Najdobitniej wyraził ów postulat Przyboś w słynnym, napastliwym artykule o Kasprowiczu, Wittlinie i Staffie pod znamiennym tytułem „Chamuły poezji” (1926).

Główne zadanie poety postrzegano w unikaniu emocjonalizacji języka, któremu przeciwstawiano intelektualizm, minimalizm i rygor. Uczucia znajdowały swój ekwiwalent w wymownych obrazach. Podstawą poetyckiego komunikatu miało być „piękne zdanie”, w którym zasadniczą rolę odgrywały zadziwiające czytelnika metafory. Zgodnie bowiem z formułą Peipera, „proza nazywa, poezja pseudonimuje”. Metafora miała zatem powstawać na zasadzie zderzania ze sobą szokująco odległych skojarzeń.

Poeta w koncepcji Awangardy przestawał być

Polecamy również:

  • Skamander – geneza, nazwa, cechy, twórcy

    Grupa poetycka Skamander była najważniejszą obok Awangardy Krakowskiej formacją artystyczną, która nadała zasadniczy ton poezji polskiego dwudziestolecia międzywojennego. Wyodrębniła się ona niejako na fali popularności miesięcznika „Pro Arte et Studio” (potem „Pro Arte”) oraz skupiła... Więcej »

  • Awangarda Lubelska – geneza, nazwa, twórcy

    Awangarda Lubelska to nazwa grupy poetów, którzy w latach 30. utworzyli w miarę spójne środowisko artystyczne usytuowane w Lublinie. Nazwa wskazuje na pokrewieństwo z Awangardą Krakowską, przy czym związki te są raczej luźne. Więcej »

  • Futuryści – geneza, nazwa, cechy, twórcy

    Polski futuryzm był kierunkiem imitującym wzorce zagraniczne, głównie włoskie i rosyjskie, które stały się kolebką tego awangardowego prądu. Był również zjawiskiem nieco spóźnionym w stosunku do wydarzeń europejskich, ponieważ pierwsze wystąpienia polskich futurystów miały miejsce... Więcej »

  • Żagary – geneza, nazwa, cechy, twórcy

    Żagary były grupą poetycką powstałą w latach 30. na fali tak zwanej II Awangardy. Utworzyło ją wileńskie środowisko literackie w obrębie koła polonistów Uniwersytetu Stefana Batorego. Więcej »

  • Kwadryga – geneza, nazwa, cechy, twórcy

    Kwadryga to grupa poetycka założona w Warszawie pod koniec lat 20. Jej nazwa, jak podaje „Słownik terminów literackich”, oznacza „dwukołowy rydwan zaprzężony w cztery konie”. Grupa skupiała się wokół czasopisma „Kwadryga” wydawanego w latach 1927 – 1931. Więcej »

2 + 3 =