Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - problematyka

Ostatnio komentowane
Moja koleżanka powiedziała że jak się obudziła przypomniała sobie że dziś piszemy ...
Eliana for nał • 2017-03-29 15:13:51
Ha
Gałgan • 2017-03-28 19:03:29
Hastings Lionel Ismay sam jestes gamoniem
Hastings Lionel Ismay gamon • 2017-03-28 14:31:35
do niczego
mikoloaj • 2017-03-28 07:38:21
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - problematyka

Nowela została napisana w okresie nasilenia się germanizacji w szkołach. Rząd pruski starał się wynarodowiać uczniów z polskimi korzeniami: zakazano używania języka polskiego, uczono niemieckiej historii, karano młodzież za wszystko, co było przejawem polskości.

W noweli „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” Sienkiewicz podejmuje problemy dziecka polskiego uczącego się w niemieckiej szkole, które poddawane jest brutalnemu procesowi germanizacji, zmieniającemu sposób jego myślenia i postrzegania świata.

Z jednej strony karane jest ono przez nauczycieli za wszystkie przejawy polskości i traktowane jako gorsze, z drugiej – nie potrafi sprostać wymaganiom, gdyż jego znajomość języka obcego nie jest wystarczająco dobra, aby dziecko mogło się swobodnie wysłowić na dowolny temat. Znajduje się zatem nieustannie pod presją i żyje w poczuciu bezradności, z którym nie jest sobie w stanie poradzić.

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 1 =