Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - problematyka

Ostatnio komentowane
xd
xdddddd • 2017-12-14 19:21:21
jeba* gnypa
KRÓL BURSY • 2017-12-14 09:56:00
Coś tu nie gra - notacji bra-ket używa Dirac już w "Principles of Quantum Mechanics" (I...
elpe • 2017-12-13 20:17:11
NIC NIE WYTLUMACZONE NIE POLECAM A TFU POLECAM HOFFMANOWA MEMES
(TYLKO PRUS) • 2017-12-13 18:05:05
Mam pewne wątpliwości co do rzetelności tej strony. Przede wszystkim kto jest autorem t...
anonim • 2017-12-13 11:50:17
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - problematyka

Nowela została napisana w okresie nasilenia się germanizacji w szkołach. Rząd pruski starał się wynarodowiać uczniów z polskimi korzeniami: zakazano używania języka polskiego, uczono niemieckiej historii, karano młodzież za wszystko, co było przejawem polskości.

W noweli „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” Sienkiewicz podejmuje problemy dziecka polskiego uczącego się w niemieckiej szkole, które poddawane jest brutalnemu procesowi germanizacji, zmieniającemu sposób jego myślenia i postrzegania świata.

Z jednej strony karane jest ono przez nauczycieli za wszystkie przejawy polskości i traktowane jako gorsze, z drugiej – nie potrafi sprostać wymaganiom, gdyż jego znajomość języka obcego nie jest wystarczająco dobra, aby dziecko mogło się swobodnie wysłowić na dowolny temat. Znajduje się zatem nieustannie pod presją i żyje w poczuciu bezradności, z którym nie jest sobie w stanie poradzić.

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 1 =