Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - problematyka

Ostatnio komentowane
No ch*j tu jest tej charakterystyki elo
wosPRO • 2017-08-20 00:32:13
Witam Dla mnie jednym z największych paradoksów współczesnego świata jest fakt,że p...
pawlo0 • 2017-08-16 17:57:59
WIEM,ŻE MISJE POKOJOWE ŚĄ BARDZO NIEBEZPIECZNE.Podziwiam ludzi,którzy są na misji,ż...
tereska1 • 2017-08-15 08:19:23
Dobre zestawienie. Polecam także ten artykuł http://edueduonline.pl/blog/e-mail-angielsk...
Sara • 2017-08-09 10:30:02
Umiem w matme wiem ile to jest pienc pluz czy
Kujon • 2017-08-08 17:08:22
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - problematyka

Nowela została napisana w okresie nasilenia się germanizacji w szkołach. Rząd pruski starał się wynarodowiać uczniów z polskimi korzeniami: zakazano używania języka polskiego, uczono niemieckiej historii, karano młodzież za wszystko, co było przejawem polskości.

W noweli „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” Sienkiewicz podejmuje problemy dziecka polskiego uczącego się w niemieckiej szkole, które poddawane jest brutalnemu procesowi germanizacji, zmieniającemu sposób jego myślenia i postrzegania świata.

Z jednej strony karane jest ono przez nauczycieli za wszystkie przejawy polskości i traktowane jako gorsze, z drugiej – nie potrafi sprostać wymaganiom, gdyż jego znajomość języka obcego nie jest wystarczająco dobra, aby dziecko mogło się swobodnie wysłowić na dowolny temat. Znajduje się zatem nieustannie pod presją i żyje w poczuciu bezradności, z którym nie jest sobie w stanie poradzić.

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 1 =