Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Edgar Degas Primabalerina - opis, interpretacja i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
I tak nie zdacie cfele XD
Ruhaczmateg • 2016-12-01 17:33:21
wtf
nicnieumiem • 2016-12-01 12:36:50
trudne. z kartkówki mam 2
lolek 004 • 2016-12-01 12:35:11
Tekst jest nie do zrozumienia, merytorycznie niepoprawny. A szkoda.
Apster • 2016-12-01 09:23:32
lololololo
hej • 2016-12-01 08:00:08
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Edgar Degas Primabalerina - opis, interpretacja i analiza obrazu

Edgar Degas pracował nad „Primabaleriną” przez dwa lata: 1876 i 1877. Dzieło namalowane zostało techniką pastelową na podłożu o rozmiarach 58 x 42 cm.

Edgar Degas Primabalerina opis obrazu
Edgar Degas „Primabalerina”

 

„Primabalerina” - opis obrazu

Tytułowa postać została ulokowana na obrazie Degasa po prawej stronie. Uchwycona jest w tanecznej pozie – ma uniesioną rękę, podłoża dotyka tylko jedną stopą, a jej sukienka unoszona jest przez podmuch powietrza. Po lewej stronie widać nieokreślony kształt, który zdaje się pełnić na płótnie rolę kurtyny. Gdzieś za nią kryją się postaci obserwujące tytułową tancerkę. Widzimy jednak tylko ich fragmenty – sylwetkę mężczyzny (głowa jest ukryta) oraz kilka innych baletnic (również nie zostały przedstawione w sposób kompletny). W oddali maluje się horyzont – też wyłącznie lekko zarysowany. Być może stanowi to tylko część dekoracji scenicznej.

Kolorystyka obrazu Degasa jest stonowana, ale bardzo ciepła. Najważniejszą rolę w tym przedstawieniu odgrywa światło. Swoją jasnością wyróżnia się tytułowa postać, na przykładzie której doskonale widać, w jaki sposób modelowane są kolory – suknia w miejscach naświetlonych jest biała, w tych bardziej zacienionych – różowawa. Podobnie rzecz się ma z całą przedstawioną

Polecamy również:

  • Edgar Degas Lekcja tańca - opis, interpretacja i analiza obrazu

    Namalowana przez Edgara Degasa w 1874 r. „Lekcja tańca” była obrazem powstałym na zamówienie Jeana-Baptiste Fure'a – francuskiego kompozytora oraz śpiewaka operowego. Jej namalowanie okazało się zadaniem bardzo trudnym, jako że artysta nie mógł oglądać tancerek w czasie prób.... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 3 =