Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Piosenka o porcelanie - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
[url=http://buytrazodone.shop/]trazodone[/url] [url=http://avodart.store/]avodart[/url] [u...
Billynat • 2017-09-20 00:46:42
takie se
ggg • 2017-09-19 19:05:57
[url=http://buyanafranil.shop/]anafranil ocd[/url] [url=http://retina.fund/]tretinoin 0.1 ...
Charlestuh • 2017-09-19 16:36:49
Ubogie w wiedze o etapach replikacji
JD • 2017-09-19 15:45:46
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Piosenka o porcelanie - interpretacja i analiza wiersza

Wiersz pochodzi z roku 1947 i powstał w Stanach Zjednoczonych, kiedy artysta przebywał na emigracji. Wbrew temu, co zapowiada tytuł, utwór nie porusza lekkiej i przyjemnej tematyki, poświęcony jest bowiem refleksji na temat wojennych zniszczeń.

Forma wiersza – stroficzny, o krótkich wersach i regularnym układzie rymów – kojarzy się się z prostą ludową piosenką. Wykorzystanie jej do ukazania śmierci i zniszczenia, jakie przyniosła wojna, potęguje dysonans pomiędzy delikatnością życia i brutalnością przemocy. Zestawienie to powtarzane jest w każdej strofie zakończonej refrenicznym zwrotem: „Niczego mi proszę pana/ Tak nie żal jak porcelany”.

Tytułowa porcelana symbolizuje u Miłosza to, co delikatne, kruche i piękne. Porcelana wymaga szczególnej dbałości i ostrożności, ponieważ łatwo ją uszkodzić. Porcelana nasuwa też skojarzenie ze szczęściem i bezpieczeństwem domowego ogniska, wieczorami spędzanymi przy herbacie. Może symbolizować wartości rodzinne, a także tradycję, przekazywaną z pokolenia na pokolenie niczym rodzinny serwis.

Zostaje to zniszczone przez brutalną i ślepą siłę, najprawdopodobniej wojnę (wskazują na to „tanki” czyli czołgi), choć nie zostaje ona przywołana bezpośrednio.

Polecamy również:

  • Który skrzywdziłeś - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz powstał na emigracji, w roku 1950. Przewrotnie wykorzystując formę stosowaną często w poezji panegirycznej (regularny jedenastozgłoskowiec, specyficzne słownictwo, podniosły nastrój i bezpośredni zwrot do adresata), Miłosz napisał utwór, który nie jest w żadnym momencie pochwałą, ale... Więcej »

  • Dar - interpretacja i środki stylistyczne w wierszu

    Tytuł wiersza Czesława Miłosza jest bardzo znaczący. Skoro stan doświadczany przez podmiot jest darem, oznacza to, iż wydarzenie to wyróżnia się swoją szczególnością – znaczeniem, drogocennością. odmiot liryczny wyznaje, że pracował w ogrodzie. Nie jest to miejsce przypadkowe. Więcej »

  • Zaklęcie - interpretacja i analiza wiersza

    Miłosz pisał „Zaklęcie” na emigracji, w Stanach Zjednoczonych. Utwór jest swoistą przemową przypisującą rozumowi najznakomitsze zalety. To liryka pośrednia opisowa. Więcej »

  • Tak mało - interpretacja i analiza wiersza

    „Tak mało” to wyznanie człowieka doświadczonego, który ma poczucie, że jego życie dobiega końca. Wiersz jest rodzajem podsumowania i rozrachunku z własnym życiem. Dominuje tu poczucie przemijania, podkreślane przez powtórzenia słów: „krótkie”, „tak mało”. Więcej »

  • Czesław Miłosz Traktat moralny - interpretacja

    Tytuł utworu doskonale oddaje jego treść i formę. Posługując się wierszem (regularnym dziewięciozgłoskowcem), poeta dokonuje wykładni swoich przekonań na temat etyki. Utwór rozpoczyna się szeregiem pytań: „Gdzież jest poeto o c a l e n i e ? Czy coś ocalić może ziemię? Cóż dał tak zwany świt... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 2 =