Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Paul Verlaine - biografia i twórczość

Ostatnio komentowane
Dobre
nikolas • 2016-09-27 20:21:23
fajne 10/10 polecam stano mi , dzinekuje pani telec ssie pae
michas dyktator • 2016-09-27 18:46:30
może być
jrjtyjarujyok7wte4rytuji7ys • 2016-09-27 15:11:00
nie
ja • 2016-09-27 13:16:41
fajny
lol • 2016-09-26 16:12:03

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Paul Verlaine - biografia i twórczość

Paul Verlaine biografia
Paul Verlaine

Paul Verlaine przyszedł na świat w 1844 roku w Metz w rodzinie mieszczańsko-chłopskiej. Kiedy miał cztery lata, rodzina przeniosła się do Paryża, gdzie później podjął naukę. Po ukończeniu szkoły średniej w 1860 roku rozpoczął studia (zakończone po dwóch latach) i pracę w służbie cywilnej.  Od wczesnej młodości pasjonował się literaturą i podejmował próby pisarskie. W wieku 14 lat stworzył poemat „Śmierć” i przesłał go Wiktorowi Hugo.

Od 1865 roku pisał artykuły krytyczno-literackie, m.in. na temat twórczości Baudelaire'a. Jego debiutancki tom poezji pt.: „Wiersze saturnijskie” ukazał się w 1866 r.

Verlaine zaliczany jest do grona tzw. „poetów przeklętych” ze względu na swoje burzliwe życie. Poeta był bohaterem wielu skandali obyczajowych: angażował się w związki homoseksualne, nadużywał alkoholu, chętnie przebywał w towarzystwie przestępców i prostytutek, jawnie kpił z ogólnie przyjętych zasad i nie krył pogardy dla mieszczańskiego stylu życia. W 1872 r. po dwóch latach małżeństwa poeta porzucił żonę Mathilde Maute i ich syna (formalnie rozwód nastąpił w 1874 r.), by związać się z Arthurem Rimbaudem. Ich związek, od początku budzący zgorszenie, zakończył się nie mniej burzliwie niż

Polecamy również:

  • Modernizm - definicja, cechy, nazwa epoki

    Terminem modernizm określa się ogół tendencji nowatorskich w literaturze i sztuce końca XIX wieku. Na gruncie polskim bywa używany zamiennie z określeniem Młoda Polska, lub w węższym zakresie jako kierunki w sztuce pierwszego okresu epoki czyli dziesięciolecia 1890-1900. Więcej »

  • Światopogląd i filozofia Młodej Polski (modernizmu)

    U podłoża światopoglądu modernistycznego leżą dwie teorie: schopenhaueryzm i nietzscheanizm. Z jednej strony wyrastają one z ówczesnej sytuacji gospodarczej i nastrojów społecznych, z drugiej wpływają na kształtowanie się oblicza epoki. Więcej »

  • Sztuka przełomu XIX i XX w.

    Na przełomie wieków nastąpił intensywny rozwój sztuk plastycznych, architektury, muzyki, literatury, a także raczkującego dopiero filmu. We wszystkich dziedzinach panowały podobne tendencje oddające światopogląd i nastroje epoki, jednocześnie każda wypracowała swoje oryginalne środki wyrazu,... Więcej »

  • Literatura Młodej Polski (modernizmu) - nurty i tendencje

    Przełom antypozytywistyczny w literaturze był prawdziwą rewolucją. Z Europy napływały do Polski nowatorskie tendencje, które były adaptowane w sposób twórczy. Cały szereg XIX-wiecznych -izmów znalazł naśladowców wśród polskich artystów, dając początek nowoczesnej... Więcej »

  • Światopogląd, kultura, filozofia Młodej Polski

    Pokolenie Młodej Polski to ludzie wychowani w pod zaborami, poddawani represjom i procesom wynaradawiania. Żyjący w kolejnych lata kryzysu, ze świadomością klęski ideałów romantycznych (idee walki niepodległościowej) i pozytywistycznych (praca u podstaw i praca organiczna), w poczuciu bezradności i... Więcej »

5 + 3 =