Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Mit o Apollo - opracowanie (interpretacja, bohaterowie, motywy)

Ostatnio komentowane
Skomentuj tekst
Imię/nick • 2017-09-26 15:48:53
[url=http://doxycycline100mg.us.org/]doxycycline 100 mg[/url] [url=http://fluoxetine20mg.u...
Charlestuh • 2017-09-26 07:25:37
Pomógł mi ten artykuł
Vanka • 2017-09-26 05:09:10
[url=http://fluoxetine247.us.com/]buy fluoxetine[/url] [url=http://erythromycin500mg.us.or...
Brettdoops • 2017-09-26 02:38:31
[url=http://colchicine247.us.com/]colchicine for sale[/url] [url=http://viagra247.us.com/]...
Charlestuh • 2017-09-26 03:03:13
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Mit o Apollo - opracowanie (interpretacja, bohaterowie, motywy)

Mity związane z bogiem Apollem dotyczą kilku problemów. Najważniejszym z nich jest zagadnienie sztuki. Apollo to wielbiciel piękna i harmonii, pełni rolę zwierzchnika dziewięciu Muz i sam zajmuje się grą na lutni. W literaturze jest zatem zwykle traktowany jako patron liryki. Apollo konotuje cechy takie jak: jasność, optymizm czy zachwyt nad naturą. Fryderyk Nietzsche, odwołując się do postaci tego mitologicznego bóstwa, wyróżnił w kulturze europejskiej dwa zasadnicze nurty: apolliński i dionizyjski. Pierwszy z nich koncentruje się wokół wartości ładu, klasycznego piękna i doskonałych proporcji. Jego przeciwieństwem jest natomiast żywioł dionizyjski, który polega na dominacji obrazów ciemności, dysharmonii i duchowego zagubienia. Tradycyjnie Apollo jest zatem uosobieniem sztuki, dla której ważne są doskonała forma i intelektualizm.

Należy jednak zaznaczyć, że bardzo interesującą reinterpretację postaci Apolla przedstawił Zbigniew Herbert w wierszu „Apollo i Marsjasz”. W ujęciu poety pojedynek boga i fletnisty zakończył się zwycięstwem Marsjasza, ponieważ prawdziwy osąd wydała tu natura płacząca po śmierci muzyka. Boski Apollo okazał się zupełnie niewrażliwy na cierpienie, odzierając

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 5 =