Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Tango - opracowanie (znaczenie tytułu, czas i miejsce akcji, motywy)

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Tango” - geneza

„Tango” pochodzi z 1964 roku. Dramat po raz pierwszy ukazał się w „Dialogu”. Już w następnym roku zawitał na scenie teatru w Bydgoszczy. Był to jedenasty z kolei utwór dramatyczny Mrożka. Podobnie jak poprzednie, wyrósł z obserwacji zjawisk społecznych i politycznych oraz z zaniepokojenia pisarza kierunkiem zmian w powojennej rzeczywistości.

„Tango” - czas i miejsce akcji

Zgodnie z klasycznym porządkiem, czas akcji dramatu nie przekracza doby, wydarzenia rozgrywają się od godzin przedpołudniowych do następnego poranka. Rzecz dzieje się w niedalekiej przyszłości, tj. po rewolucji obyczajowej.

Wydarzenia rozgrywają się w domu Stomila i Eleonory. Wszędzie panuje widoczny nieład, dookoła porozrzucane są niepotrzebne przedmioty, w salonie znajduje się katafalk (od dziesięciu lat, tj. śmierci dziadka), dziecięcy wózek Artura, nieużywane od lat bryczesy czy suknia ślubna.

Problematyka utworu nawiązuje do twórczości Witkacego. Ostatnia scena jest natomiast aluzją do ostatniej sceny z „Wesela” Wyspiańskiego.

„Tango” - motywy

Motyw tańca – wprowadza tu ostrzeżenie; podobnie jak u Wyspiańskiego taniec jest obrazem stanu społeczeństwa, tyle że w niedalekiej przyszłości.

Polecamy również:

  • Tango - plan wydarzeń

    1. Gra w karty 2. Powrót Artura i kara za złamanie zasad 3. Dyskusja syna z rodzicami o zasadach i wolności

  • Tango - bohaterowie
  • Tango - problematyka

    Głównym tematem „Tanga” jest konflikt pokoleń, w którym role starych i młodych zostają odwrócone. Syn zarzuca rodzicom, że doprowadzili do kompletnego chaosu, zniszczyli wszelkie zasady, ostatecznie zerwali z tradycją, odbierając mu tym samym prawo do buntu. Absolutna wolność, jaką...

  • Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

    W dramacie Mrożka wyraźne są nawiązania i analogie do „Wesela” Wyspiańskiego. Niewątpliwie punktem wspólnym obu dramatów jest motyw ślubu, stanowiący – w przypadku „Wesela” – oś konstrukcyjną utworu, zaś w „Tangu” będący istotnym wątkiem, który...

  • Tango jako dramat rodzinny

    Sławomir Mrożek ukazuje w „Tangu” trzypokoleniową rodzinę – zabieg częsty w mieszczańskiej komedii rodzinnej. W przedstawionym domu role jednak zostały odwrócone: młode pokolenie nie ma przeciw czemu się buntować, ponieważ poprzednie zburzyło już wszystkie zasady. Eleonora wspomina, jak...