Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Balladyna - opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, motywy)

Ostatnio komentowane
No ch*j tu jest tej charakterystyki elo
wosPRO • 2017-08-20 00:32:13
Witam Dla mnie jednym z największych paradoksów współczesnego świata jest fakt,że p...
pawlo0 • 2017-08-16 17:57:59
WIEM,ŻE MISJE POKOJOWE ŚĄ BARDZO NIEBEZPIECZNE.Podziwiam ludzi,którzy są na misji,ż...
tereska1 • 2017-08-15 08:19:23
Dobre zestawienie. Polecam także ten artykuł http://edueduonline.pl/blog/e-mail-angielsk...
Sara • 2017-08-09 10:30:02
Umiem w matme wiem ile to jest pienc pluz czy
Kujon • 2017-08-08 17:08:22
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Balladyna - opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, motywy)

Geneza

„Balladyna" powstała w roku 1834. Podejrzewa się, że utwór powstał z fascynacji Słowackiego „Makbetem" Wiliama Szekspira - jasno widzimy tutaj wpływy jego twórczości, które widoczne są zresztą w całym romantyzmie.

Innym nawiązaniem jest panna George, która prawdopodobnie stanowiła pierwowzór Aliny. Sam pomysł, aby siostry zbierały maliny, jest inspirowany balladą Aleksandra Chodźki „Maliny”.

Czas i miejsce akcji

Nakreślona w dramacie czasoprzestrzeń - czasy bajeczne, okolice jeziora Gopła - przenosi czytelnika w bajkowo- fantastyczne otoczenie. Lasy, zagajniki, chaty i zamki, jeziora oraz pustelnie tworzą bajkową scenerię, w której jednak dzieją się iście makabryczne wypadki.

Tempo akcji jest wartkie - opisane w utworze wydarzenia mają miejsce w ciągu 4 dni.

Motywy

Władza

W motywie tym najwidoczniej zaznacza się nawiązanie do Szekspira i jego bohaterów – władza kojarzy się ze zbrodnią, dwulicowością i opętaniem. Jakby w opozycji stawiane są sylwetki Kirkora i Popiela III – władców mądrych i sprawiedliwych – mamy zatem dwa modele władzy. Znaczące jest tutaj zwycięstwo Kirkora nad Popielem IV, które symbolizuje zwycięstwo dobra nad złem – dobrego władcy nad złym.

Zło

Motyw ten

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 2 =