Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Opis Śmierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Ostatnio komentowane
[url=http://erythromycin500mg.us.org/]Erythromycin[/url] [url=http://cephalexin250mg.us.or...
StewartSooli • 2017-09-25 16:44:16
[url=http://lisinopril20mg.us.org/]order lisinopril online[/url] [url=http://colchicine247...
Charlestuh • 2017-09-25 12:36:54
[url=http://fluoxetine20mg.us.org/]fluoxetine 20 mg[/url] [url=http://hydrochlorothiazide1...
Brettdoops • 2017-09-25 09:57:27
[url=http://cipro247.us.com/]cipro without a prescription[/url] [url=http://lisinopril20mg...
Charlestuh • 2017-09-25 10:20:11
[url=http://medrolpack.us.org/]medrol 4mg[/url] [url=http://cialispills.us.org/]cialis ove...
Brettdoops • 2017-09-25 08:36:02
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Opis Śmierci w Rozmowie Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

Informacje wstępne

„Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” to jedno z najważniejszych dzieł polskiej literatury średniowiecznej. Powstało ono ok. 1463 r. i zostało spisane w rękopisie Biblioteki Seminaryjnej w Płocku. Utwór ten był polską parafrazą łacińskiego dialogu napisanego prozą – „Dialogus magistra Polycarpi cum morte” (XIV w.). „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” jest jednak dziełem znacznie bardziej zaawansowanym pod względem artystycznym (ok. 80% wersów napisanych zostało ośmiozgłoskowcem, występują regularne rymy parzyste, pojawiają się rozbudowane opisy).

Opis Śmierci w utworze

Carl Julius Milde Totentanz
Carl Julius Milde „Totentanz” („Taniec śmierci”)

 

Opis Śmierci w „Rozmowie...” zajmuje 23 wersy (od 25 do 48). Jest to zatem naprawdę rozbudowane przedstawienie, jeśli idzie o standardy średniowiecznej poezji).

Oczom Mistrza Polikarpa ukazała się naga kobieta („uźrzał człowieka nagiego, / Przyrodzenia niewieściego”). Nie był to jednak widok cieszący jego wzrok, czego potwierdzenie stanowią następne wersy dzieła:

(…) Obraza wielmi skaradego, / Łoktuszą przepasanego, / Chuda, blada, żółte lice, / Łszczy się niczym miednica („wyglądu wielce szkaradnego, / przepasaną chustą, / chudą, bladą, z żółtym licem, / lśni jako miednica [tj. naczynie

Polecamy również:

  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - plan wydarzeń

    1. Wstęp A. Inwokacja skierowana do Boga (wersy 1-6), B. Zwrot do odbiorców dzieła połączony z przybliżeniem tematyki (wersy 7-18) 2. Część narracyjno-opisowa prezentująca bohaterów dialogu A. Krótkie przedstawienie Mistrza Polikarpa (19-24) B. Opis Śmierci (25-48) 3. Dialog Mistrza Polikarpa... Więcej »

  • Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią - interpretacja i analiza

    „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią” jest polską wersją łacińskiego dzieła „Dialogus magistri Policarpi cum Morte”. Powstała ona w drugiej połowie XV w. (ok. 1463 r.) i została utrwalona w rękopisie Biblioteki Seminaryjnej w Płocku. Anonimowy autor wykazał się wielkimi zdolnościami,... Więcej »

  • Motyw danse macabre - Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią

    Pojawienie się motywu danse macabre (taniec śmierci) w kulturze europejskiej datowane jest na XIV bądź XV stulecie. Najstarszym zachowanym do dzisiejszych czasów jego przedstawieniem są malowidła znajdujące się w krużgankach kościoła Saint Innocents w Paryżu (datowane na 20 lata XV wieku). Taniec śmierci... Więcej »

Komentarze (0)
2 + 3 =