Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Obraz szkoły w Ferdydurke

Ostatnio komentowane
Słabo
JD • 2016-09-30 06:38:48
idiotyczne
siema123 • 2016-09-29 14:00:50
Co oznacza, że dane połączenie jest "szczególnie korzystne"?
ciekawy • 2016-09-29 10:33:28
Super jasno,zwiezle i na temat :)
Olciagw • 2016-09-28 08:38:16
Dobre
nikolas • 2016-09-27 20:21:23

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Obraz szkoły w Ferdydurke

System i nauczyciele

„Ferdydurke” stanowi z pewnością satyryczny obraz polskiej społeczności międzywojennej, a jednym z ważniejszych przedmiotów tej krytyki jest szkoła. Główny bohater powieści Józio Kowalski, jako dojrzały trzydziestoletni mężczyzna zostaje na powrót odesłany do szkolnej ławki. Dewizą wychowawczo-pedagogiczną placówki jest „upupianie” uczniów, a więc infantylizacja ich zachowań i poglądów. Dzięki temu stają się oni podatni na wszystkie dydaktyczne „mądrości”. Samodzielne myślenie uczniów nie jest zatem mile widziane. Szkoła nie rozwija twórczego wnioskowania, ale wtłacza wychowankom do głowy jedynie utarte schematy, tak aby „w nikim nie powstała myśl własna”. Ponadto kadra nauczycielska wychowuje uczniów w absolutnym posłuchu i karności. Metody pedagogiczne opierają się zatem na postrachu.

Przykładem takiego działania polskiej dydaktyki są w „Ferdydurke”  lekcje języka polskiego i łaciny. Nauczyciel literatury, Bladaczka to uosobienie antypatycznego belfra, który już swoim wyglądem zewnętrznym wzbudza niemiłe uczucia. Gombrowicz przezabawnie charakteryzuje profesora, twierdząc, że „ględząc wieszczem, na życie zarabiał”. Jest to zatem typ służbisty, który nie lubi

Polecamy również:

  • Ferdydurke – plan wydarzeń

    1. Józio robi bilans swojego życia.2. Bohater postanawia wyrazić siebie poprzez pracę twórczą.3. Józia odwiedza dawny nauczyciel, który przyłapuje go na niewiedzy. Więcej »

  • Ferdydurke - opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, motywy)

    „Ferdydurke” powstało w 1937 roku. Miało być odpowiedzią na nieprzychylną krytykę, a stało się dziełem traktującym o schematach i maskach narzucanych jednostce przez środowisko. Jej przesłanie jest aktualne do dziś. Więcej »

  • Ferdydurke - problematyka

    „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza to jedna z najważniejszych powieści awangardowych polskiego międzywojnia. Jej problematyka skupia się wokół zagadnienia dojrzewania, które postrzega się przez pryzmat konieczności ustosunkowania się do Formy (różnorodnie pojmowanej). Więcej »

  • Ferdydurke – bohaterowie

    Główny bohater powieści. Józio ma lat trzydzieści i w chwili, gdy robi rozrachunek ze swoim życiem, pojawia się u niego jego były nauczyciel, który pod pozorem konieczności uzupełnienia edukacji zabiera go z powrotem do szkoły, gdzie wszyscy widzą w nim gimnazjalistę. Więcej »

  • Ferdydurke – znaczenie tytułu

    Od momentu wydania „Ferdydurke” krytyka i czytelnicy zastanawiali się nad sensem tego słowa. Powstało wiele teorii na ten temat. Więcej »

1 + 4 =