Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Nicolas Boileau - charakterystyka twórczości

Ostatnio komentowane
Kosowo zajmuje bardzo szczególne miejsce w serbskiej mitologii narodowej i trzeba o tym p...
Michał • 2017-06-25 17:26:15
genialne
bobo • 2017-06-20 19:33:18
Przepraszam, ale islam nie jest religią a ideologią która podporządkowuje sobie wszyst...
Dyabeł • 2017-06-14 09:57:54
nie wiem o co ci chodzi
To ja • 2017-06-13 20:59:19
Interesujące no ;)
Olcix • 2017-06-13 14:33:24
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Nicolas Boileau - charakterystyka twórczości

Nicolas Boileau
Nicolas Boileau

Nicolas Boileau-Despréaux urodził się 1 listopada 1636 w rodzinie paryskiego urzędnika, pobierając początkową edukację w kolegium de Beauvais. Jako nastolatek został wysłany na studia teologiczne na Sorbonie, szybko jednak przeniósł się na wydział prawa, zaś śmierć ojca w 1657 roku przyniosła mu niewielki spadek, który pozwolił na poświęcenie się jego największej pasji – literaturze.

W tym okresie Boileau zaczął pisać wiersze zdradzające co prawda dobrą znajomość klasycznej wersyfikacji, ale uznane przez krytyków literatury za dosyć słabe, pozbawione talentu i wyrazu. Bardziej istotnym elementem jego wczesnej twórczości okazała się satyra z 1660 roku wzorowana na utworach starożytnego poety Juwenalisa. Młody twórca zaatakował w niej najbardziej uznanych w tym czasie poetów francuskich – Jeana Chapelain’a, Charla Cotin’a, Philippe Quinault’a i Georgesa de Scudéry – zwracając uwagę na skostniałość używanego przez nich języka literackiego i postulując jego reformę tak, by miał szansę w pełni odzwierciedlać rzeczywistość intelektualną współczesnego świata. Jako przykład tego typu możliwości przytoczył prozę Kartezjusza i Pascala, które w pełni korzystały z elastyczności i ekspresyjności

Polecamy również:

  • Jean de La Fontaine - charakterystyka twórczości

    Jean de La Fontaine urodził się w rodzinie reprezentującej tzw. „klasę średnią”, która na początku XVII wieku zaczęła zdobywać we Francji coraz większe znaczenie ekonomiczne i społeczne. Idea ogólnodostępnej edukacji otworzyła przed nią nowe możliwości, z których Jean skorzystał... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 3 =