Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Motyw vanitas w baroku

Ostatnio komentowane
[url=http://effexorxr.us.org/]Effexor XR[/url] [url=http://colchicine247.us.com/]purchase ...
Aaronutirm • 2017-09-22 21:15:56
j
qwerty • 2017-09-22 19:51:38
[url=http://cipro247.us.com/]buy cipro[/url]
Aaronutirm • 2017-09-22 12:58:31
[url=http://viagra247.us.com/]Order Generic Viagra[/url]
Aaronutirm • 2017-09-22 10:32:03
[url=http://indocin247.us.com/]Buy Indocin[/url] [url=http://bupropionsr150mg.us.org/]bupr...
Charlestuh • 2017-09-22 03:04:04
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Motyw vanitas w baroku

Pojęcie „motywu wanitatywnego” bierze swoje źródło w starotestamentowej księdze Koheleta, gdzie autor powiada o wszelkich atrybutach świata doczesnego: „Vanitas vanitatum et omnia vanitas” („Marność nad marnościami i wszystko marność”). Utwory literackie i dzieła plastyczne utrzymane w tym nurcie miały więc przypominać o przemijalności ziemskiej egzystencji człowieka i wszelkich dóbr, jakie jej towarzyszą – młodości, urodzie, sławie, potędze, czy bogactwie. Używano w tym celu licznych symboli, przede wszystkim zaś najplastyczniej przypominającej o cielesnym rozkładzie ludzkiej czaszki, więdnących roślin, czy zegarów, które nieubłaganie odmierzały czas ziemskiej kariery człowieka.

Epoka baroku przejęła żywe zainteresowanie tym motywem ze średniowiecza wraz z przynależnym mu mistycyzmem i dramatyzmem w przeżywaniu wiary, który na przełomie XV i XVI wieku nabrał nowego wymiaru w obliczu kontrreformacji i prowadzonych przez nią działań dydaktycznych. Były to również czasy, w których liczne zarazy i wojny pustoszyły całą Europę, stąd też hasło „memento mori” okazało się szczególnie nośne i popularne w świecie pełnym śmierci i rozpaczy.

Artyści tej doby salwowali się przed marazmem śmierci

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 3 =