Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Młoda Polska - charakterystyka epoki (modernizm - ramy czasowe, filozofia, literatura)

Ostatnio komentowane
Opis bardardzo prosty w pozytywnym znaczeniu i łatwo się go tłumaczy np na angielski ki...
NOEL • 2017-07-27 21:52:43
Co jest przyczyna , ze czastki maja ladunek elektryczny , czy nie jest to podobny mechan...
Le • 2017-07-22 21:28:41
W modelu stardardowym mezo obojetny ( pi ) zbudowany jest z kwarku ( u ) i antykwarku ( u...
Lech Lechman • 2017-07-22 19:28:02
Dlaczego nie ma daty wstawienia komentarza? Manipulacja?
Ciekawski • 2017-07-22 07:43:14
niech twardo sprawuja swoj urzad
kasia • 2017-07-20 17:16:17
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Młoda Polska - charakterystyka epoki (modernizm - ramy czasowe, filozofia, literatura)

jest współdziałanie artystów tworzących różne rodzaje sztuki, takich jak: malarze (dekoracja), poeci (teksty) i aktorzy. Ci ostatni poszukiwali możliwości zwielokrotnienia form ekspresji, ich gra była mniej sztuczna i konwencjonalna. Obok panujących już, tradycyjnych gatunków pojawił się dramat symboliczny i ekspresjonistyczny. Za twórcę pierwszego uchodzi Maurice Maeterlinck („Ślepcy”), drugi natomiast swoją pełną realizację ma w dziełach Franka Wedekinda („Puszka Pandory”) oraz Augusta Strindberga („Taniec śmierci”). Bardzo popularnym gatunkiem był również dramat psychologiczno-obyczajowy (Strindberg, Ibsen, Czechow).

4. Literatura i teatr w Młodej Polsce

Stanisław i Dagny Przybyszewscy
Stanisław i Dagny Przybyszewscy (1897/98)

W literaturze polskiej można wyróżnić dwa okresy. Pierwszy, liczony do końca XIX wieku, obfitował utworami dekadenckimi. Ich serię zapoczątkował Kazimierz Przerwa-Tetmajer swoim pierwszym tomikiem poezji z 1891 roku. Uchwycił w nim charakterystyczne nastroje epoki i panujący światopogląd – o jego poezji pamięta się przede wszystkim z tych względów, ponieważ jeśli chodzi o wartość artystyczną, nie były to dzieła genialne. Przerwa-Tetmajer swoim pierwszym tomiku zawarł słynne wiersze, będące deklaracjami światopoglądowymi, na

Polecamy również:

  • Modernizm - definicja, cechy, nazwa epoki

    Terminem modernizm określa się ogół tendencji nowatorskich w literaturze i sztuce końca XIX wieku. Na gruncie polskim bywa używany zamiennie z określeniem Młoda Polska, lub w węższym zakresie jako kierunki w sztuce pierwszego okresu epoki czyli dziesięciolecia 1890-1900. Więcej »

  • Światopogląd i filozofia Młodej Polski (modernizmu)

    U podłoża światopoglądu modernistycznego leżą dwie teorie: schopenhaueryzm i nietzscheanizm. Z jednej strony wyrastają one z ówczesnej sytuacji gospodarczej i nastrojów społecznych, z drugiej wpływają na kształtowanie się oblicza epoki. Więcej »

  • Sztuka przełomu XIX i XX w.

    Na przełomie wieków nastąpił intensywny rozwój sztuk plastycznych, architektury, muzyki, literatury, a także raczkującego dopiero filmu. We wszystkich dziedzinach panowały podobne tendencje oddające światopogląd i nastroje epoki, jednocześnie każda wypracowała swoje oryginalne środki wyrazu,... Więcej »

  • Literatura Młodej Polski (modernizmu) - nurty i tendencje

    Przełom antypozytywistyczny w literaturze był prawdziwą rewolucją. Z Europy napływały do Polski nowatorskie tendencje, które były adaptowane w sposób twórczy. Cały szereg XIX-wiecznych -izmów znalazł naśladowców wśród polskich artystów, dając początek nowoczesnej... Więcej »

  • Światopogląd, kultura, filozofia Młodej Polski

    Pokolenie Młodej Polski to ludzie wychowani w pod zaborami, poddawani represjom i procesom wynaradawiania. Żyjący w kolejnych lata kryzysu, ze świadomością klęski ideałów romantycznych (idee walki niepodległościowej) i pozytywistycznych (praca u podstaw i praca organiczna), w poczuciu bezradności i... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 2 =