Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska - biografia i twórczość

Ostatnio komentowane
aale fajne
nwm • 2016-12-04 13:32:24
nojs
lol • 2016-12-04 11:05:26
ten nademną to pedał XD
mojstaryjestfanatykiemwedkarstwa • 2016-12-03 17:51:08
elo
lolek • 2016-12-03 10:57:03
I tak nie zdacie cfele XD
Ruhaczmateg • 2016-12-01 17:33:21
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska - biografia i twórczość

Biografia

Maria Pawlikowska-Jasnorzewska urodziła się w Krakowie w 1891 roku, pochodziła ze znanego rodu Kossaków (była córką malarza Wojciecha Kossaka i wnuczką Juliusza). Poetka nie zdobyła konkretnego wykształcenia, natomiast odebrała gruntowną edukację domową, zwłaszcza że jej rodzice prowadzili swoisty salon literacko-artystyczny. Przez pewien czas Pawlikowska była także słuchaczką na krakowskiej ASP.

Pisarka od dzieciństwa cierpiała na poważne problemy z kręgosłupem, w efekcie czego doszło u niej do powstania trwałej wady postawy. Biografia poetki obfitowała w liczne historie miłosne. Jasnorzewska była trzykrotną mężatką. Jej pierwszy wybranek, Władysław Bzowski, oficer armii austriackiej, szybko rozczarował poetkę, dlatego małżeństwo zostało unieważnione już po trzech latach. W 1919 r. Maria wyszła za mąż za Jana Pawlikowskiego, z którym łączyło ją płomienne uczucie. Małżonkowie zamieszkali w Zakopanem, jednak i ten związek szybko się rozpadł, choć oficjalnie został zakończony w 1929 roku. Trzecie małżeństwo Pawlikowska zawarła z polskim lotnikiem, Stefanem Jasnorzewskim, z którym pozostała aż do śmierci.

Wielką pasją poetki były podróże: Jasnorzewska zwiedziła wiele krajów

Polecamy również:

  • Miłość – interpretacja i analiza

    „Miłość” (Wciąż rozmyślasz…) to wiersz pochodzący ze zbioru „Pocałunki”, w którym Pawlikowska sięgnęła po poetykę bliską poezji awangardowej. Utwór, podobnie jak inne teksty z tego tomu, zachowuje bowiem lapidarną formę, będącą wyrazem maksymalnej kondensacji treści. Więcej »

  • Fotografia – interpretacja i analiza

    „Fotografia” to czterowersowy, krótki wiersz, w którym Pawlikowska konstruuje sytuację liryczną, posługując się poetyką epigramatu. W tej poetyckiej miniaturze mamy do czynienia z dążeniem autorki do skonstruowania wyraźnej puenty o żartobliwym charakterze. Więcej »

  • Płyty Carusa – interpretacja i analiza

    „Płyty Carusa” to cykl trzech wierszy z tomu Marii Pawlikowskiej pt. „Profil białej damy”. Jak sam tytuł wskazuje, teksty zostały poświęcone słynnemu włoskiemu tenorowi Enrico Caruso. Autorka dokonała tu poetyckiego przetworzenia zwyczajnego elementu nowoczesnej cywilizacji, czyli gramofonu. Więcej »

  • Film amerykański – interpretacja i analiza

    „Film amerykański” to wiersz Pawlikowskiej pochodzący z tomu „Różowa magia”. Tekst wpisuje się w koncepcję poezji skamandryckiej. Mamy tu bowiem do czynienia z widoczną prozaizacją języka, a ponadto z wykorzystaniem popularnego rekwizytu kultury masowej, czyli kina. Więcej »

  • Laura i Filon – interpretacja i analiza

    „Laura i Filon” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej to wiersz, w którym poetka odwołuje się do sentymentalnej sielanki Franciszka Karpińskiego o tym samym tytule. Mamy więc do czynienia z utworem intertekstualnym, traktującym o innym tekście literackim i stanowiącym reinterpretację prezentowanej... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 5 =