Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Manifest szalony – interpetacja i analiza

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Manifest szalony” Kazimierza Wierzyńskiego pochodzi z tomu „Wróble na dachu” (1921). Jak sam tytuł wskazuje, wiersz ma charakter przewrotnego manifestu nowej sztuki, utrzymanego w tonacji charakterystycznej dla wystąpień futurystów. Postulowany tu program artystyczno-literacki polega przede wszystkim na kontestacji tradycyjnego porządku rzeczy. Mamy do czynienia z całkowitym odrzuceniem starego ładu, a więc powagi sztuki, historii, a nawet zdrowego rozsądku.

„Życie jest wszystkim! Nie ma żadnej sztuki!”

Poetyckie credo Wierzyńskiego najlepiej oddaje entuzjastyczny okrzyk: „Życie jest wszystkim! Nie ma żadnej sztuki!”. Twórca kwestionuje tradycyjną opozycję pomiędzy światem realnym a światem wyobrażonym, przyznając pierwszeństwo temu pierwszemu. Zwyczajne życie ma więc zagarnąć wszelkie rejony ludzkiej aktywności, a sztuka musi się z nim utożsamić. Środkiem wiodącym do tego celu jest odrzucenie „literackich, bezpłciowych stylów”, ale także „form, psychologii, manier, problematów!”. Sztuka musi więc porzucić zawiłą filozofię i wyrafinowany intelektualizm. Wymownym symbolem metamorfozy starej sztuki jest przemiana pegaza (oznaki poetyckiego natchnienia) w czwórkę drapieżnych krokody

Polecamy również:

  • Zielono mi w głowie – intepretacja i analiza

    „Zielono mam w głowie” to wiersz Wierzyńskiego pochodzący z wczesnego etapu  twórczości. Stanowi on niejako kwintesencję poetyckiego optymizmu i radości życia. Tematem utworu jest po prostu szczęście, jakiego poeta doznaje z powodu własnej młodości i samego istnienia.

  • Lewa kieszeń – intepretacja i analiza

    „Lewa kieszeń” jest wierszem Wierzyńskiego, który podobnie jak „Zielono mam w głowie” wyraża czystą radość istnienia. Silniej jednak dochodzą tu do głosu typowo skamandryckie akcenty: fascynacja codziennością i nowoczesną cywilizacją.

  • Jestem jak szampan – intepretacja i analiza

    „Jestem jak szampan” to wiersz Kazimierza Wierzyńskiego pochodzący z tomu „Wiosna i wino” (1919). Jego tematem, podobnie jak większości tekstów ze wspomnianego zbioru jest ogromna radość życia.