Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Manifest szalony – interpetacja i analiza

Ostatnio komentowane
Trafnie ujęte, Wietnam był klęską USA na każdej płaszczyźnie, również od strony m...
incognito • 2016-07-18 16:00:39
Rozumowanie indukcyjne, to takie które przebiega od szczegółu do ogółu.
Konsti • 2016-06-28 10:17:38
"gliniane, szczelnie zamknięte naczynie", "tajemniczego naczynia", "co znajduje się w pu...
homo sapines • 2016-06-23 05:46:46
Dzięki
Pabelski94 • 2016-06-14 13:28:38
W zdaniu; "Proces sterowania natężeniem prądu w kolektorze przy pomocy niewielkiego pr...
Komp20000 • 2016-06-14 12:30:45

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Manifest szalony – interpetacja i analiza

„Manifest szalony” Kazimierza Wierzyńskiego pochodzi z tomu „Wróble na dachu” (1921). Jak sam tytuł wskazuje, wiersz ma charakter przewrotnego manifestu nowej sztuki, utrzymanego w tonacji charakterystycznej dla wystąpień futurystów. Postulowany tu program artystyczno-literacki polega przede wszystkim na kontestacji tradycyjnego porządku rzeczy. Mamy do czynienia z całkowitym odrzuceniem starego ładu, a więc powagi sztuki, historii, a nawet zdrowego rozsądku.

„Życie jest wszystkim! Nie ma żadnej sztuki!”

Poetyckie credo Wierzyńskiego najlepiej oddaje entuzjastyczny okrzyk: „Życie jest wszystkim! Nie ma żadnej sztuki!”. Twórca kwestionuje tradycyjną opozycję pomiędzy światem realnym a światem wyobrażonym, przyznając pierwszeństwo temu pierwszemu. Zwyczajne życie ma więc zagarnąć wszelkie rejony ludzkiej aktywności, a sztuka musi się z nim utożsamić. Środkiem wiodącym do tego celu jest odrzucenie „literackich, bezpłciowych stylów”, ale także „form, psychologii, manier, problematów!”. Sztuka musi więc porzucić zawiłą filozofię i wyrafinowany intelektualizm. Wymownym symbolem metamorfozy starej sztuki jest przemiana pegaza (oznaki poetyckiego natchnienia) w czwórkę drapieżnych krokody

Polecamy również:

  • Zielono mi w głowie – intepretacja i analiza

    „Zielono mam w głowie” to wiersz Wierzyńskiego pochodzący z wczesnego etapu  twórczości. Stanowi on niejako kwintesencję poetyckiego optymizmu i radości życia. Tematem utworu jest po prostu szczęście, jakiego poeta doznaje z powodu własnej młodości i samego istnienia. Więcej »

  • Lewa kieszeń – intepretacja i analiza

    „Lewa kieszeń” jest wierszem Wierzyńskiego, który podobnie jak „Zielono mam w głowie” wyraża czystą radość istnienia. Silniej jednak dochodzą tu do głosu typowo skamandryckie akcenty: fascynacja codziennością i nowoczesną cywilizacją. Więcej »

  • Jestem jak szampan – intepretacja i analiza

    „Jestem jak szampan” to wiersz Kazimierza Wierzyńskiego pochodzący z tomu „Wiosna i wino” (1919). Jego tematem, podobnie jak większości tekstów ze wspomnianego zbioru jest ogromna radość życia. Więcej »

3 + 3 =