Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Ignacy Krasicki Kruk i lis - interpretacja, analiza i morał

Ostatnio komentowane
Kosowo zajmuje bardzo szczególne miejsce w serbskiej mitologii narodowej i trzeba o tym p...
Michał • 2017-06-25 17:26:15
genialne
bobo • 2017-06-20 19:33:18
Przepraszam, ale islam nie jest religią a ideologią która podporządkowuje sobie wszyst...
Dyabeł • 2017-06-14 09:57:54
nie wiem o co ci chodzi
To ja • 2017-06-13 20:59:19
Interesujące no ;)
Olcix • 2017-06-13 14:33:24
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Ignacy Krasicki Kruk i lis - interpretacja, analiza i morał

„Kruk i lis” to jedna z najpopularniejszych bajek Krasickiego. Poeta posłużył się tu antycznym pierwowzorem, adaptując jeden z utworów Ezopa.

Inaczej niż większość bajek, ta rozpoczyna się od morału, a dopiero w następnej kolejności opowiada historię obrazującą ten morał. Pierwsze wersy wnoszą więc naukę: „Bywa często zwiedzionym,/ Kto lubi być chwalonym”.

Od razu dowiadujemy się zatem, że jest to utwór ku przestrodze tym, którzy są łasi na komplementy. W dalszej części utworu poeta przedstawia krótką historię spotkania lisa z krukiem. Jak to często u Krasickiego bywa, zwierzęta symbolizują pewne ludzkie cechy. Lis jest przebiegłym pochlebcą, umiejącym korzystać z cudzych słabości. Kruk natomiast to ktoś rządny uznania, lubiący słuchać pochwał, a jednocześnie – niezbyt mądry.

Historia jest prosta – kruk siedzi na gałęzi z serem w dziobie. Widzi go przechodzący tamtędy lis, który od razu dostrzega szansę na łatwy kąsek. Stojąc pod drzewem, zachwyca się ptakiem:

(…) Cóż to za oczy!/ Ich blask aż mroczy!/ Czyż można dostać/ Takową postać?/ A pióra jakie!/ Szklniące, jednakie (…).

Czytelnikowi taka pochwała od razu wydaje się grubo przesadzona, a przez to podejrzana – zachwyt lisa

Polecamy również:

Komentarze (2)
2 + 5 =
Komentarze
SzuMi • 2016-03-10 18:29:14
Przecierz pisze, że utwór rozpoczyna się od morału...
Mistrzu • 2016-03-08 17:13:13
A morał?