Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Kabaret międzywojenny - charakterystyka, przedstawiciele

Ostatnio komentowane
[url=http://hydrochlorothiazide12.us.org/]hydrochlorothiazide[/url] [url=http://bupropions...
Aaronutirm • 2017-09-22 02:40:30
[url=http://fluoxetine247.us.com/]ORDER FLUOXETINE[/url] [url=http://viagra247.us.com/]Gen...
Billynat • 2017-09-21 19:03:57
super dostałam 6 ☺
kins • 2017-09-21 17:54:32
Xayoo szmaciura siedzie w Bronzie
DISSTREAM • 2017-09-21 17:17:40
Siema siema
Krzysztof • 2017-09-21 16:33:47
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Kabaret międzywojenny - charakterystyka, przedstawiciele

Adolf Dymsza
Adolf Dymsza

Kabaret to satyryczno-komiczne przedstawienie, które składa się z szeregu małych całostek –  takich jak piosenki, skecze, monologi spojone w jedną całość przez konferansjera – prezentowane często w kawiarniach.

Zjawisko to ukształtowało się pod koniec XIX wieku we Francji i stało się popularne w całej Europie. Pierwsze kabarety w Polsce powstały na początku XX wieku. Bardzo znany był krakowski „Zielony Balonik” związany z młodopolskimi artystami, wystawiany w Jamie Michalikaw latach 1905-1915.

Kabarety działały również w okresie I wojny światowej, np. „Sfinks”, „Miraż”, „Czarny kot”. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości znanym warszawskim kabaretem był „Pod Picadorem”, wystawiany w kawiarni o tej samej nazwie. Jego działalność dała początek grupie literackiej Skamander.

Loda Halama
Loda (Leokadia) Halama

Warszawskie kabarety poruszały przede wszystkim tematy polityczne i stały się głównym ośrodkiem międzywojennej satyry. Bardzo znanym działającym w Warszawie kabaretem był „Qui Pro Quo”, dla którego świetne teksty i skecze pisywali Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński, Antoni Słonimski i Jan Lechoń, a jego słynnym konferansjerem był Fryderyk Jarosy. To tu śpiewała Hanka Ordonówna, Mira Zimińska, Zula Pogorzelska

Polecamy również:

Komentarze (0)
2 + 4 =