Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Kabaret międzywojenny - charakterystyka, przedstawiciele

Ostatnio komentowane
lol gitara siema
wojskowy • 2016-12-11 07:41:40
W tym artykule jest błąd merytoryczny. Otóż edykt mediolański, wydany przez cesarza K...
Nicodemus • 2016-12-10 22:33:06
głupie do rzeczy na drugi raz
felisityfornow • 2016-12-10 17:19:44
Spoko?
DOWNN • 2016-12-10 15:00:50
Jest ok
Uczeń2002 • 2016-12-10 13:39:29
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Kabaret międzywojenny - charakterystyka, przedstawiciele

Adolf Dymsza
Adolf Dymsza

Kabaret to satyryczno-komiczne przedstawienie, które składa się z szeregu małych całostek –  takich jak piosenki, skecze, monologi spojone w jedną całość przez konferansjera – prezentowane często w kawiarniach.

Zjawisko to ukształtowało się pod koniec XIX wieku we Francji i stało się popularne w całej Europie. Pierwsze kabarety w Polsce powstały na początku XX wieku. Bardzo znany był krakowski „Zielony Balonik” związany z młodopolskimi artystami, wystawiany w Jamie Michalikaw latach 1905-1915.

Kabarety działały również w okresie I wojny światowej, np. „Sfinks”, „Miraż”, „Czarny kot”. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości znanym warszawskim kabaretem był „Pod Picadorem”, wystawiany w kawiarni o tej samej nazwie. Jego działalność dała początek grupie literackiej Skamander.

Loda Halama
Loda (Leokadia) Halama

Warszawskie kabarety poruszały przede wszystkim tematy polityczne i stały się głównym ośrodkiem międzywojennej satyry. Bardzo znanym działającym w Warszawie kabaretem był „Qui Pro Quo”, dla którego świetne teksty i skecze pisywali Julian Tuwim, Kazimierz Wierzyński, Antoni Słonimski i Jan Lechoń, a jego słynnym konferansjerem był Fryderyk Jarosy. To tu śpiewała Hanka Ordonówna, Mira Zimińska, Zula Pogorzelska

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 5 =