Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Hieronim Bosch Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
takie se
szpilllla • 2016-12-09 15:16:18
NJE WJEM IAK TO ÓIĄĆ
kapi gsóp • 2016-12-09 07:09:04
Przydało się ^^
Psotkaa • 2016-12-08 13:59:22
kappa xdddddddd
kk • 2016-12-07 19:00:41
Do d**y
Hn 88H • 2016-12-06 20:48:20
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Hieronim Bosch Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Hieronim Bosch Sąd Ostateczny
Hieronim Bosch „Sąd ostateczny”/ thegreatpainters.blogspot.com

 

Tryptyk Hieronima Boscha o tytule „Sąd ostateczny” powstał najprawdopodobniej ok. 1480 r. Dzieło to, jak wskazuje tytuł, nawiązuje do jednego z najważniejszych wyobrażeń religijnych w średniowieczu – dnia Apokalipsy i sądu Bożego.

Opis obrazu

Obraz Boscha można podzielić na dwie – kontrastujące ze sobą – sfery: boską i piekielną. Pierwsza, zajmująca znacznie mniej miejsca, przedstawiona została na lewym skrzydle dzieła (z perspektywy widza) oraz na górze środkowej części. Z kolei jej dolna przestrzeń, a także prawe skrzydło zajęte są przez hordy demonów siejących spustoszenie i niszczących ludzkość. Rozdźwięk pomiędzy wymienionymi dwoma sferami odpowiada załamaniu się kolorystyki dzieła, która w tych fragmentach jest zupełnie inna.

Prawe skrzydło

Prawe skrzydło tryptyku przedstawia sferę piekielną. Utrzymane jest w przygnębiającej kolorystyce: czerni (barwa dominująca), ognistej czerwieni oraz trupiej zieleni. Jest to miejsce kaźni, gdzie diabelskie moce rozprawiają się ze znajdującymi się tam ludźmi. Kompozycja tego fragmentu jest bardzo dynamiczna, jednak ludzkie postaci zachowują się biernie, zupełnie poddają się demonom. Te przerażające kreatury przybierają na obrazie różne

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 3 =