Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Hans Memling Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
we wzorze prawa keplera jest literówka powinno być R do 3
Lupek • 2017-12-11 23:39:40
Bardzo przydatne. Dziękuję serdecznie. Tylko mam mały dylemat z tym czwartym jeźdźce...
nieznajoma • 2017-12-11 18:44:07
zle
masz małego • 2017-12-11 16:43:10
PYR PYR PYR PSICA PSICA PSICA PSICA 3 ZŁ
alanek • 2017-12-11 10:05:32
tekst dobry
zygus • 2017-12-10 17:07:12
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Hans Memling Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Hans Memling Sąd Ostateczny (całość)
Hans Memling „Sąd ostateczny” - tryptyk

 

„Sąd ostateczny” Hansa Memlinga powstawał w czasie od 1467 do 1471 r. Tryptyk ten namalowany został techniką temperowo-olejną na desce.

Niezwykle ciekawa jest historia tego dzieła autorstwa niderlandzkiego malarza. Memling stworzył je dla Medyceuszy (florencki ród bankierów i kupców), którzy planowali przekazać go do jednej z florenckich świątyń. Obraz transportowany był drogą morską, a wiozący go okręt został zaatakowany przez gdańskiego kapra (korsarza) – Piotra, który tryptyk przekazał tamtejszemu Kościołowi Mariackiemu. Dzieło wielokrotnie zmieniało jeszcze właścicieli (m.in. w czasie II wojny światowej), jednak ostatecznie wróciło do Gdańska i znajduje się w Muzeum Narodowym.

Opis obrazu

Dzieło Memlinga utrzymane jest ciemnej tonacji kolorystycznej. Podobnie do innych tryptyków przedstawiających Sąd Ostateczny, ma ono trójdzielną kompozycję – lewe skrzydło: raj, prawe: piekło oraz część centralna: scena sądu.

Część centralna

W punkcie centralnym znajduje się Archanioł Michał okuty w zbroję, który trzyma w ręku wagę – narzędzie oddzielające ludzi dobrych od grzeszników. Dookoła kotłują się ludzie, a o ich dusze toczy się walka między aniołami a diabłami; diabły przeciągają

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 3 =