Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Hans Memling Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
GEOMETRIA:-)
K • 2017-02-23 20:39:53
Wszystko dobrze opisane
Penisiarz123 • 2017-02-23 18:21:32
Popieram Profesora
Szymon • 2017-02-21 10:32:57
Analiza i interpretacja wierszy Miłosza to męka...
maturzysta • 2017-02-19 17:29:33
Beznadzieja
Jerzy • 2017-02-19 14:52:08
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Hans Memling Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Hans Memling Sąd Ostateczny (całość)
Hans Memling „Sąd ostateczny” - tryptyk

 

„Sąd ostateczny” Hansa Memlinga powstawał w czasie od 1467 do 1471 r. Tryptyk ten namalowany został techniką temperowo-olejną na desce.

Niezwykle ciekawa jest historia tego dzieła autorstwa niderlandzkiego malarza. Memling stworzył je dla Medyceuszy (florencki ród bankierów i kupców), którzy planowali przekazać go do jednej z florenckich świątyń. Obraz transportowany był drogą morską, a wiozący go okręt został zaatakowany przez gdańskiego kapra (korsarza) – Piotra, który tryptyk przekazał tamtejszemu Kościołowi Mariackiemu. Dzieło wielokrotnie zmieniało jeszcze właścicieli (m.in. w czasie II wojny światowej), jednak ostatecznie wróciło do Gdańska i znajduje się w Muzeum Narodowym.

Opis obrazu

Dzieło Memlinga utrzymane jest ciemnej tonacji kolorystycznej. Podobnie do innych tryptyków przedstawiających Sąd Ostateczny, ma ono trójdzielną kompozycję – lewe skrzydło: raj, prawe: piekło oraz część centralna: scena sądu.

Część centralna

W punkcie centralnym znajduje się Archanioł Michał okuty w zbroję, który trzyma w ręku wagę – narzędzie oddzielające ludzi dobrych od grzeszników. Dookoła kotłują się ludzie, a o ich dusze toczy się walka między aniołami a diabłami; diabły przeciągają

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 5 =