Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Hans Memling Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
Kosowo zajmuje bardzo szczególne miejsce w serbskiej mitologii narodowej i trzeba o tym p...
Michał • 2017-06-25 17:26:15
genialne
bobo • 2017-06-20 19:33:18
Przepraszam, ale islam nie jest religią a ideologią która podporządkowuje sobie wszyst...
Dyabeł • 2017-06-14 09:57:54
nie wiem o co ci chodzi
To ja • 2017-06-13 20:59:19
Interesujące no ;)
Olcix • 2017-06-13 14:33:24
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Hans Memling Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza obrazu

Hans Memling Sąd Ostateczny (całość)
Hans Memling „Sąd ostateczny” - tryptyk

 

„Sąd ostateczny” Hansa Memlinga powstawał w czasie od 1467 do 1471 r. Tryptyk ten namalowany został techniką temperowo-olejną na desce.

Niezwykle ciekawa jest historia tego dzieła autorstwa niderlandzkiego malarza. Memling stworzył je dla Medyceuszy (florencki ród bankierów i kupców), którzy planowali przekazać go do jednej z florenckich świątyń. Obraz transportowany był drogą morską, a wiozący go okręt został zaatakowany przez gdańskiego kapra (korsarza) – Piotra, który tryptyk przekazał tamtejszemu Kościołowi Mariackiemu. Dzieło wielokrotnie zmieniało jeszcze właścicieli (m.in. w czasie II wojny światowej), jednak ostatecznie wróciło do Gdańska i znajduje się w Muzeum Narodowym.

Opis obrazu

Dzieło Memlinga utrzymane jest ciemnej tonacji kolorystycznej. Podobnie do innych tryptyków przedstawiających Sąd Ostateczny, ma ono trójdzielną kompozycję – lewe skrzydło: raj, prawe: piekło oraz część centralna: scena sądu.

Część centralna

W punkcie centralnym znajduje się Archanioł Michał okuty w zbroję, który trzyma w ręku wagę – narzędzie oddzielające ludzi dobrych od grzeszników. Dookoła kotłują się ludzie, a o ich dusze toczy się walka między aniołami a diabłami; diabły przeciągają

Polecamy również:

Komentarze (0)
2 + 2 =