Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Gianlorenzo Bernini - biografia i dzieła

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

młodego Berniniego. To dzięki niemu genialny rzeźbiarz miał rozpocząć karierę architekta, której pierwszym owocem stał się projekt fasady kościoła Santa Bibiana w Rzymie, sfinalizowany w 1626 roku. W tym czasie Bernini stworzył marmurową rzeźbę „Neptun i Tryton” (1622), rozpoczął również prace nad Fontanną Trytona na Placu Barberinich (ukończoną w latach 40-tych); zdecydowanie najgłośniejszym osiągnięciem tamtego okresu okazał się jednak monumentalny „Baldachim nad grobem św. Piotra”, wykonany kosztem ogromnych nakładów finansowych, zlikwidowania innych prac z brązu i zagrożenia stabilności konstrukcji całej Bazyliki św. Piotra w Watykanie, jaką miał ozdobić. Ostatecznie jednak dzieło okazało się tak kunsztowne i zniewalające, iż ucichły głosy krytyki oskarżające Urbana VIII o profanację jednego z największych architektonicznych dzieł Watykanu.

Gian Lorenzo Bernini, Neptun i Tryton
Neptun i Tryton (ok. 1622), Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn


Na zlecenie papieża powstał również jego monumentalny nagrobek, rozpoczęty już w 1628 roku, a ukończony dopiero w trzy lata po śmierci fundatora – w 1647 roku. Koniec lat dwudziestych oznaczał także dla Berniniego szczytowy moment w karierze architektonicznej, na skutek nagłej śmierci poprzednika przejął bowiem prace nad nieukończoną

Polecamy również:

  • Gianlorenzo Bernini Dawid - opis, interpretacja i analiza rzeźby

    „Dawid” stał się jednym z pierwszych szeroko znanych i docenianych dzieł młodego Gianlorenza Berniniego, przysparzając mu chwały i utrzymując zachwyt nad niewątpliwym talentem artysty wkraczającego w pierwszy etap czekającej go kariery. Prace nas rzeźbą rozpoczęły się w 1623, a zakończyły w 1624 roku...

  • Gianlorenzo Bernini Ekstaza św. Teresy - opis, interpretacja i analiza rzeźby

    W latach 40-tych XVII wieku Gianlorenzo Bernini – jeden z najznakomitszych rzeźbiarzy i architektów baroku – zajmował się głównie pracami związanymi z ukończeniem budowy Bazyliki św. Piotra w Watykanie, na które jego ówcześni mecenasi nie szczędzili środków i zaufania...