Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Futuryzm - cechy i przedstawiciele

Ostatnio komentowane
I love reading these articles because they're short but inimaortfve.
Momojay • 2014-12-21 21:36:41
RokuWystarczy poszerzyć logo o 5cm A co do samej strnoy jeszcze, to wygląda fajnie, ale...
Ayu • 2014-12-21 21:21:55
Didn't know the forum rules allowed such bralilint posts.
Junpei • 2014-12-21 21:12:02
Francisco tens toda a raze3o, por lapso eu coloquei escloa municipal, ele andava no que aq...
Gomathi • 2014-12-21 20:59:08
""Zrf3b coś dla ludzkości, jeżeli masz takie poglądy, i pailnj sobie w łeb. Trzeba by...
Richard • 2014-12-21 20:36:53
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

tego nurtu były „Poesia”, „Lacerba” oraz „La Voce”.

Z kolei rosyjski futuryzm nie był kierunkiem jednolitym, stworzył bowiem dwa rywalizujące ze sobą nurty. Były to egofuturyzm, reprezentowany przez I. Siewierianina, W. Szerszeniewicza i R. Iwniewa oraz kubofuturyzm kształtowany przez W. Chlebnikowa, W. Majkowskiego, W. Kamienkiego, D. Burluka. Pierwszy z wymienionych nurtów miał charakter kawiarniano-satyryczny i nie odegrał tak znaczącej roli jak kubofuturyzm. W 1918 roku Majakowski założył pismo „Sztuka Komuny”, wokół której skupili się twórcy grupy. Futuryzm rosyjski, również operował taktyką skandalu, ale jego główny nacisk został położony na zagadnienia słowotwórstwa, a także sztuki skrajnie indywidualistycznej (inaczej niż w f. włoskim).

Ważną rolę odgrywało tu zatem szokowanie samym słowem – wulgarnym, łamiącym obyczajowe tabu. Oryginalnym postulatem rosyjskiej wersji tego kierunku była propozycja stworzenia języka pozarozumowego, który byłby wolny od uwarunkowań psychologicznych i logicznych. Ponadto twórcy ci chętnie operowali estetycznymi kontrastami, zderzaniem tragizmu, groteski, liryzmu. Większość futurystów rosyjskich opowiedziało się po stronie rewolucji bolszewickiej,

Polecamy również:

  • Awangarda - cechy i przedstawiciele

    Mianem awangardy literackiej określa się wszystkie kierunki, które zrywają z realizmem i mimetyzmem i są nastawione na kreację zupełnie nowych jakości estetycznych. Jest to zjawisko nowoczesne, które pojawiło się na początku XX wieku, a w jego obręb zalicza się prądy takie, jak futuryzm, dadaizm,...

  • Ekspresjonizm w literaturze

    Poetyka ekspresjonistyczna określana jest „krzykiem duszy”, wyrazem emocji i wewnętrznych stanów artysty. Poeta miał prawo do pełnej swobody twórczej, forma dzieła literackiego nie miała znaczenia, liczyła się jego siła wyrazu, zmierzanie do absolutu.

  • Formizm - cechy i przedstawiciele

    Formizm to awangardowy kierunek w polskiej sztuce Dwudziestolecia, rozwijający się w latach 1917 – 1922. Prąd ten powstał na gruncie sztuk plastycznych i głównie do nich się odnosił, ale wywarł pewien wpływ również na dziedzinę poezji i teatru. Zjawisko formizmu zostało zapoczątkowane przez...

  • Dadaizm w literaturze - cechy i przedstawiciele

    Dadaizm w literaturze miał bowiem polegać na eksponowaniu struktur celowo asemantycznych, a także spontaniczności, wyobraźni i fantazji. Dadaiści kontestowali tradycyjny porządek kultury i sztuki, odcinali się od realizmu, ale także od obowiązujących konwenansów społecznych, obyczajowych i moralnych.

  • Surrealizm w literaturze - cechy i przedstawiciele

    Surrealizm (inaczej nadrealizm) to najważniejszy awangardowy prąd w sztuce dwudziestolecia międzywojennego, który w znaczący sposób oddziałał na dalszy jej rozwój w epoce powojennej. Kolebką tego zjawiska była Francja, gdzie po zakończeniu I wojny światowej grupa artystów kupiona...

Przepisz kod:
wczytaj nowy