Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Fotografia – interpretacja i analiza

Ostatnio komentowane
grazyna
gggg • 2016-09-25 18:02:36
Nice
Ududkzkz • 2016-09-24 19:09:07
fsfsd
dasda • 2016-09-24 15:28:00
gówno
klaudi • 2016-09-23 17:23:08
DOBRE TO ByLO
MICHAŁ • 2016-09-21 07:23:57

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Fotografia – interpretacja i analiza

Poetyka codzienności i żartu

„Fotografia” to czterowersowy, krótki wiersz, w którym Pawlikowska konstruuje sytuację liryczną, posługując się poetyką epigramatu. W tej poetyckiej miniaturze mamy do czynienia z dążeniem autorki do skonstruowania wyraźnej puenty o żartobliwym charakterze. Jednocześnie jednak owa poetyka lekkiej ironii nie pełni tu funkcji czysto komicznej, ale podkreśla samotność podmiotu wypowiadającego się w tekście, równocześnie pozbawiając ten stan zbędnego patosu.

Oto widzimy tu sytuację, w której osoba oglądająca fotografię kochanka, stwierdza, że jest ona jedynie bladym substytutem realnej postaci ukochanego. Ta pozornie banalna obserwacja urasta jednak w wierszu Jasnorzewskiej do rangi metafory ludzkiego losu, okrutnego dla prawdziwej miłości. Fotografia, która ze swej natury imituje to, co realne, jest tu bowiem oznaką tego, co pozostało po utraconym uczuciu. Zdjęcie utrwala przeszłość, a więc symbolizuje ślad, jaki miłość pozostawiła w pamięci podmiotu. Jednocześnie fotografia jest jedynie namiastką rzeczywistości, „a to jest bardzo mało”, jak pisze Pawlikowska. Widać zatem, że zwyczajny element codzienności – zdjęcie – uruchamia w poezji Jasnorzewskiej sensy

Polecamy również:

  • Miłość – interpretacja i analiza

    „Miłość” (Wciąż rozmyślasz…) to wiersz pochodzący ze zbioru „Pocałunki”, w którym Pawlikowska sięgnęła po poetykę bliską poezji awangardowej. Utwór, podobnie jak inne teksty z tego tomu, zachowuje bowiem lapidarną formę, będącą wyrazem maksymalnej kondensacji treści. Więcej »

  • Płyty Carusa – interpretacja i analiza

    „Płyty Carusa” to cykl trzech wierszy z tomu Marii Pawlikowskiej pt. „Profil białej damy”. Jak sam tytuł wskazuje, teksty zostały poświęcone słynnemu włoskiemu tenorowi Enrico Caruso. Autorka dokonała tu poetyckiego przetworzenia zwyczajnego elementu nowoczesnej cywilizacji, czyli gramofonu. Więcej »

  • Film amerykański – interpretacja i analiza

    „Film amerykański” to wiersz Pawlikowskiej pochodzący z tomu „Różowa magia”. Tekst wpisuje się w koncepcję poezji skamandryckiej. Mamy tu bowiem do czynienia z widoczną prozaizacją języka, a ponadto z wykorzystaniem popularnego rekwizytu kultury masowej, czyli kina. Więcej »

  • Laura i Filon – interpretacja i analiza

    „Laura i Filon” Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej to wiersz, w którym poetka odwołuje się do sentymentalnej sielanki Franciszka Karpińskiego o tym samym tytule. Mamy więc do czynienia z utworem intertekstualnym, traktującym o innym tekście literackim i stanowiącym reinterpretację prezentowanej... Więcej »

  • Nike - interpretacja i analiza

    „Nike” to wiersz, w którym Jasnorzewska wykorzystuje odwołanie do znanej paryskiej rzeźby w funkcji wymownej metafory miłości. Poetka buduje swój wiersz na zasadzie  poetyckiego porównania zaczerpniętego z porządku sztuki. Przywołuje słynną Nike z Samotraki i jej... Więcej »

1 + 5 =