Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Fontanna - opis, interpretacja i analiza dzieła

Ostatnio komentowane
Witam Dla mnie jednym z największych paradoksów współczesnego świata jest fakt,że p...
pawlo0 • 2017-08-16 17:57:59
WIEM,ŻE MISJE POKOJOWE ŚĄ BARDZO NIEBEZPIECZNE.Podziwiam ludzi,którzy są na misji,ż...
tereska1 • 2017-08-15 08:19:23
Dobre zestawienie. Polecam także ten artykuł http://edueduonline.pl/blog/e-mail-angielsk...
Sara • 2017-08-09 10:30:02
Umiem w matme wiem ile to jest pienc pluz czy
Kujon • 2017-08-08 17:08:22
ale ktoś trafił jak kulą w płot z Jarosławem Mądrym
b • 2017-08-11 12:35:03
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Fontanna - opis, interpretacja i analiza dzieła

Marcel Duchamp Fontanna

Replika „Fontanny” (Musee Maillol, Paryż)/
fot. Micha L. Rieser (2008)

„Fontanna” to jedna z najsłynniejszych, a jednocześnie najbardziej skandalicznych ekspozycji autorstwa Marcela Duchampa. Dzieło zostało pokazane w 1917 roku na wystawie Stowarzyszenia Artystów Niezależnych w Nowym Jorku i – oczywiście – wywołało szok. Był to bowiem zwyczajny pisuar umiejscowiony na cokole i podpisany jako „Fontanna”. Jednocześnie kompozycja ta zainicjowała ogólną dyskusję nad istotą sztuki.

Duchamp posłużył się charakterystyczną dla awangardy strategią skandalu – samo wystawienie pisuaru miało wymiar zdecydowanie obrazoburczy. Stanowiło bowiem akt kontestacji tradycyjnej sztuki i jej wartości. Duchamp wyznaczył cezurę tzw. twórczości wysokiej, ukazując jej zupełnie nowe rozumienie. Zakwestionował tym samym kanoniczności w sztuce, zwrócił uwagę na peryferie i wszystko to, co dotąd wykluczane było z dziedziny przeżyć estetycznych.

Co ciekawe, wizja Duchampa nie odbiega od teorii estetyki Immanuela Kanta, zgodnie z którą jednym z warunków przeżycia estetycznego jest odpowiedni dystans odbiorcy w stosunku do podziwianego przedmiotu. Tym samym, rzecz spełniająca funkcję użytkową nie może stać się dziełem sztuki, ponieważ służy do czegoś innego niż jej podziwianie. Duchamp

Polecamy również:

Komentarze (0)
3 + 2 =