Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Fontanna - opis, interpretacja i analiza dzieła

Ostatnio komentowane
Co jest przyczyna , ze czastki maja ladunek elektryczny , czy nie jest to podobny mechan...
Le • 2017-07-22 21:28:41
W modelu stardardowym mezo obojetny ( pi ) zbudowany jest z kwarku ( u ) i antykwarku ( u...
Lech Lechman • 2017-07-22 19:28:02
Dlaczego nie ma daty wstawienia komentarza? Manipulacja?
Ciekawski • 2017-07-22 07:43:14
niech twardo sprawuja swoj urzad
kasia • 2017-07-20 17:16:17
Najwyższy czas skonczyc z bezprawie a sędziów którzy są polityczni wyrzucić z zawodu...
Maria • 2017-07-14 10:13:27
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Fontanna - opis, interpretacja i analiza dzieła

Marcel Duchamp Fontanna

Replika „Fontanny” (Musee Maillol, Paryż)/
fot. Micha L. Rieser (2008)

„Fontanna” to jedna z najsłynniejszych, a jednocześnie najbardziej skandalicznych ekspozycji autorstwa Marcela Duchampa. Dzieło zostało pokazane w 1917 roku na wystawie Stowarzyszenia Artystów Niezależnych w Nowym Jorku i – oczywiście – wywołało szok. Był to bowiem zwyczajny pisuar umiejscowiony na cokole i podpisany jako „Fontanna”. Jednocześnie kompozycja ta zainicjowała ogólną dyskusję nad istotą sztuki.

Duchamp posłużył się charakterystyczną dla awangardy strategią skandalu – samo wystawienie pisuaru miało wymiar zdecydowanie obrazoburczy. Stanowiło bowiem akt kontestacji tradycyjnej sztuki i jej wartości. Duchamp wyznaczył cezurę tzw. twórczości wysokiej, ukazując jej zupełnie nowe rozumienie. Zakwestionował tym samym kanoniczności w sztuce, zwrócił uwagę na peryferie i wszystko to, co dotąd wykluczane było z dziedziny przeżyć estetycznych.

Co ciekawe, wizja Duchampa nie odbiega od teorii estetyki Immanuela Kanta, zgodnie z którą jednym z warunków przeżycia estetycznego jest odpowiedni dystans odbiorcy w stosunku do podziwianego przedmiotu. Tym samym, rzecz spełniająca funkcję użytkową nie może stać się dziełem sztuki, ponieważ służy do czegoś innego niż jej podziwianie. Duchamp

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 4 =