Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Fioletowy gotyk - interpretacja i analiza wiersza

Ostatnio komentowane
idiotyczne
siema123 • 2016-09-29 14:00:50
Co oznacza, że dane połączenie jest "szczególnie korzystne"?
ciekawy • 2016-09-29 10:33:28
Dddffcccc
Dddf • 2016-09-28 19:47:57
Super jasno,zwiezle i na temat :)
Olciagw • 2016-09-28 08:38:16
Dobre
nikolas • 2016-09-27 20:21:23

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Fioletowy gotyk - interpretacja i analiza wiersza

„Fioletowy gotyk” to jeden z pierwszych wierszy Mirona Białoszewskiego, napisany w 1947 roku, w którym trudno doszukać się późniejszych, lingwistycznych gier poety. Utwór jest raczej osadzony w poetyce katastroficznej, nawiązującej do żagarystów czy poetów „spełnionej apokalipsy”. Należy on do cyklu tak zwanych ballad rzeszowskich. Tekst został utrzymany w poważnym, niemal uroczystym klimacie. Jego tematem jest przełom dwóch epok – średniowiecza i renesansu.

Poeta w syntetycznej formie zawarł niemal wszystkie wyróżniki epoki gotyku, by pokazać je w stanie pewnego przesilenia. Mamy tu do czynienia z poczuciem kryzysu i końca starego świata, który chyli się ku upadkowi. Głównym zabiegiem artystycznym wiersza jest przedstawienie całej epoki za pomocą jednego symbolu – gotyckiej katedry. Każdy z jej elementów odsyła do innej płaszczyzny średniowiecza. Dzieje się tak dzięki dwóm podstawowym figurom wiersza: antropomorfizacji kościoła i reifikacji człowieka. W pierwszej kolejności wspomina się gotycką statuę, która wygląda jak żywy pomnik. Okazuje się, że chodzi tu zarówno o statuę, jak i o żebraka, swoistą ikonę epoki. Innymi słowy, żebrak staje się „żywym pomnikiem” średniowiecza. Następnie

Polecamy również:

  • Pamiętnik z powstania warszawskiego - streszczenie

    „Pamiętnik” rozpoczyna się 1 sierpnia 1944 roku, w dzień „Święta Słoneczników”. Główny bohater wychodzi ze swojego mieszkania w Warszawie przy ulicy Chłodnej 40. Trwa wojna. Akcja przenosi się do roku 1967. Wiadomo już, że autor przeżył wojnę, a jego pamiętnik zawiera... Więcej »

  • Karuzela z Madonnami - interpretacja i analiza wiersza

    „Karuzela z Madonnami” to wiersz Białoszewskiego, pochodzący z debiutanckiego tomu poety pt.: „Obroty rzeczy”. Jak w większości tekstów umieszczonych w tym zbiorze, centralnym problemem jest tu metamorfoza rzeczywistości – rekwizyty będące częścią realnego świata, ulegają... Więcej »

  • Szare eminencje zachwytu - interpretacja i analiza wiersza

    „Szare eminencje zachwytu” to wiersz napisany w 1952 roku, można więc powiedzieć, że zwiastuje on tendencje artystyczne charakterystyczne dla debiutanckiego tomu poetyckiego Mirona Białoszewskiego, „Obroty rzeczy”. Głównym tematem tekstu są prozaiczne rekwizyty codzienności: łyżka... Więcej »

  • Namuzowywanie - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz „Namuzowywanie” pochodzi z tomu „Mylne wzruszenia” (1959), a więc z książki poetyckiej, w której Miron Białoszewski ostatecznie obrał lingwistyczną grę jako główną metodę dla swojej twórczości. Więcej »

  • Miron Białoszewski Wywiad - interpretacja i analiza wiersza

    „Wywiad” to wiersz pochodzący z tomu „Oho” (1985), a więc z późnego okresu pisarstwa Mirona Białoszewskiego. Mamy tu do czynienia z pewną zmianą w porównaniu do poprzednich etapów twórczości poety. O ile debiut Białoszewskiego („Obroty rzeczy”) był... Więcej »

5 + 3 =