Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Film i kino współczesne - charakterystyka i twórcy

Ostatnio komentowane
Fojoskie
gupi_cfel • 2017-02-27 21:04:25
Fajnie wytłumaczone :)
TROPCIO • 2017-02-27 20:05:32
Spór klasyków z romantykami zapoczątkował Kazimierz Brodziński, a nie Jan Śniadecki....
Natalia • 2017-02-27 19:24:10
przydatne
Driskon • 2017-02-26 19:53:44
po co wy dzielicie artykuły na miliard stron? co to, jeden kB internetu kosztuje tyle co ...
Janusz • 2017-02-26 17:11:04
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Film i kino współczesne - charakterystyka i twórcy

Film i kino - lata 40.

Koniec lat 40. w filmie amerykańskim to kontynuacja nurtu noir (kino czarne), który rozwijał się pod wpływem wielkiej literatury, zwłaszcza dzieł Ernesta Hemingwaya. Kino to opierało się na schemacie kryminalnym i wykorzystywało podstawowe atrybuty tego gatunku: nocny labirynt miasta, światła latarni, broń i specyficzni bohaterowie – mężczyźni z przeszłością i uwodzicielskie kobiety-wampy. Najważniejsze przykłady filmów noir to: „Asfaltowa dżungla” Johna Hustona, „Podwójne ubezpieczenie” Billy’ego Wildera i „Dama z Szanghaju” Orsona Wellesa.

Orson Welles
Orson Welles w „Damie z Szanghaju”

 

W Związku Radzieckim obowiązywał nurt socrealizmu reprezentowany przez wybitne filmy Siergieja Eisensteina, np. „Iwan Groźny”.

Z kolei w kinie europejskim najciekawszym zjawiskiem był neorealizm włoski inspirowany codziennością i życiem najuboższych. Można tu wymienić: „Rzym miasto otwarte” Roberta Rosseliniego, „Dzieci ulicy” Vittorio de Sica czy „Gorzki ryż” Giuseppe de Santis.

Film i kino - lata 50. i początek 60.

W latach 50. kino amerykańskie przeżywało wielki boom. Był to okres sławy wielkich gwiazd, przede wszystkim Marylin Monroe. Ważne obrazy tworzyli: Billy Wilder („Bulwar zachodzącego słońca”, „Słomiany

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 3 =