Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Kino i film dwudziestolecia międzwojennego - charakterystyka, przedstawiciele

Ostatnio komentowane
aale fajne
nwm • 2016-12-04 13:32:24
nojs
lol • 2016-12-04 11:05:26
ten nademną to pedał XD
mojstaryjestfanatykiemwedkarstwa • 2016-12-03 17:51:08
elo
lolek • 2016-12-03 10:57:03
I tak nie zdacie cfele XD
Ruhaczmateg • 2016-12-01 17:33:21
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Kino i film dwudziestolecia międzwojennego - charakterystyka, przedstawiciele

Historia kina okresu dwudziestolecia dzieli się na dwa główne okresy: filmu niemego oraz dźwiękowego. W pierwszym z wymienionych dominującymi tendencjami artystycznymi były: ekspresjonizm niemiecki, szwedzka szkoła filmowa, awangardowe kino francuskie rozrywkowy film amerykański, a także kino radzieckie.

Film niemy (1918-1930)

Charlie Chaplin
Charlie Chaplin/ fot. P.D. Jankens (1915)

Jeżeli chodzi o kino europejskie, w dwudziestoleciu nastąpiła swoista erupcja kierunków artystycznych.

Niemiecki ekspresjonizm filmowy operował atmosferą grozy i lęku, a także deformacją obrazu. Słynne dzieło tego kierunku to „Gabinet doktora Caligari” Roberta Wiene, przedstawiający mroczną historię dyrektora szpitala psychiatrycznego, jednocześnie mordercy. W nurcie tym tworzyli również Fritz Lang („Dr Mabuse - Gracz”, „Zmęczona śmierć”), Paul Wagner („Golem”), Friedrich W. Murnau („Nosferatu”, „Portier z hotelu Atlantic”), Paul Leni („Gabinet figur woskowych”).

Obok ekspresjonizmu istotnym nurtem kina międzywojnia w tych latach była szwedzka szkoła filmowa, w obrębie której prezentowano mistrzostwo w fotografowaniu pejzaży, nawiązywano do rodzimej mitologii i pokazywano urok kultury Północy. Najważniejsi reżyserzy tego prądu to: Victor Sjostrom („Wózek widmo”,

Polecamy również:

Komentarze (2)
1 + 1 =
Komentarze
jvcghk,jhcg • 2016-11-02 15:35:37
Zgadzam się !! Gdzie są tytuły ?!
kije4r78np • 2015-01-08 16:26:01
Nie przydatne do niczego. Ja szukam tytułów filmów a nie historii kina!