Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Kino i film dwudziestolecia międzwojennego - charakterystyka, przedstawiciele

Ostatnio komentowane
Słabo
JD • 2016-09-30 06:38:48
idiotyczne
siema123 • 2016-09-29 14:00:50
Co oznacza, że dane połączenie jest "szczególnie korzystne"?
ciekawy • 2016-09-29 10:33:28
Dddffcccc
Dddf • 2016-09-28 19:47:57
Super jasno,zwiezle i na temat :)
Olciagw • 2016-09-28 08:38:16

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Kino i film dwudziestolecia międzwojennego - charakterystyka, przedstawiciele

Historia kina okresu dwudziestolecia dzieli się na dwa główne okresy: filmu niemego oraz dźwiękowego. W pierwszym z wymienionych dominującymi tendencjami artystycznymi były: ekspresjonizm niemiecki, szwedzka szkoła filmowa, awangardowe kino francuskie rozrywkowy film amerykański, a także kino radzieckie.

Film niemy (1918-1930)

Charlie Chaplin
Charlie Chaplin/ fot. P.D. Jankens (1915)

Jeżeli chodzi o kino europejskie, w dwudziestoleciu nastąpiła swoista erupcja kierunków artystycznych.

Niemiecki ekspresjonizm filmowy operował atmosferą grozy i lęku, a także deformacją obrazu. Słynne dzieło tego kierunku to „Gabinet doktora Caligari” Roberta Wiene, przedstawiający mroczną historię dyrektora szpitala psychiatrycznego, jednocześnie mordercy. W nurcie tym tworzyli również Fritz Lang („Dr Mabuse - Gracz”, „Zmęczona śmierć”), Paul Wagner („Golem”), Friedrich W. Murnau („Nosferatu”, „Portier z hotelu Atlantic”), Paul Leni („Gabinet figur woskowych”).

Obok ekspresjonizmu istotnym nurtem kina międzywojnia w tych latach była szwedzka szkoła filmowa, w obrębie której prezentowano mistrzostwo w fotografowaniu pejzaży, nawiązywano do rodzimej mitologii i pokazywano urok kultury Północy. Najważniejsi reżyserzy tego prądu to: Victor Sjostrom („Wózek widmo”,

Polecamy również:

2 + 1 =
Komentarze
kije4r78np • 2015-01-08 16:26:01
Nie przydatne do niczego. Ja szukam tytułów filmów a nie historii kina!