Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Ekspresjonizm w malarstwie - cechy, przedstawiciele, obrazy

Ostatnio komentowane
lol gitara siema
wojskowy • 2016-12-11 07:41:40
W tym artykule jest błąd merytoryczny. Otóż edykt mediolański, wydany przez cesarza K...
Nicodemus • 2016-12-10 22:33:06
głupie do rzeczy na drugi raz
felisityfornow • 2016-12-10 17:19:44
Spoko?
DOWNN • 2016-12-10 15:00:50
Jest ok
Uczeń2002 • 2016-12-10 13:39:29
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Ekspresjonizm w malarstwie - cechy, przedstawiciele, obrazy

Ekspresjonizm to nurt w malarstwie cechujący się dążeniem do wywarcia silnego wrażenia na odbiorcy. Expressio z łaciny oznacza „wyrażam”. Słowa ekspresjonizm w odniesieniu do malarstwa po raz pierwszy użył J.A. Hervé, nazywając w ten sposób cykl swoich obrazów wystawionych w Salonie Niezależnych.

Ekspresjonizm rozwijał się od końca XIX wieku. Jego szczytowa faza przypada na początek XX w. Prekursorami stylu byli tacy wybitni twórcy jak: Vincent van Gogh („Jedzący kartofle”, „Krzesło Gauguina”), Edvard Munch („Krzyk”), James Ensor („Wjazd Chrystusa do Brukseli”, „Maski i śmierć”) czy Paul Gauguin („Never more”, „Żółty Chrystus”).

Franz Marc Stogi siana pod śniegiem
Franz Marc „Stogi siana pod śniegiem” (1911)

 

Podstawowym dążeniem ekspresjonistów była ekspresja siebie, swoich emocji, stanów psychicznych, uczuć. Sztuka miała być w pełni subiektywna. Stosowano w tym celu wyraziste środki takie jak: deformacja, wyolbrzymienie (zwłaszcza brzydoty), ostro zamalowane kontury przedmiotów, kontrasty, wyraziste barwy.

Amadeo Modigliani Portret Dedie Hayden
Amadeo Modigliani „Portret Dedie Hayden” (1918)

Dzieło sztuki miało wywierać silny wpływ na odbiorcę. Ekspresjoniści programowo odrzucali realizm, impresjonizm i naturalizm, a także obyczajowość i  mentalność mieszczańską. Ich celem była „odnowa sztuki” oraz odnowa moralna. Duży nacisk kładli na formę

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 5 =