Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Michał Anioł Dawid - opis, interpretacja rzeźby

Ostatnio komentowane
.
eeee hej • 2014-12-16 18:05:30
Gif, czytałeś tę książkę, bo jeśli tak i wiesz, że Mateusz była szpakiem, a nie k...
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:01:34
Byłeś na stronie, gdzie nie ma reklam, bo ja nie!!!
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:03:33
No w sumie... Według mnie to sobie zapewne lepsze NAPISZESZ, co nie Selfie???
Piątoklasistka • 2014-12-17 18:05:39
Rucham ci matke. ( teraz )
Twoja Matka • 2014-12-14 18:03:12
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Michał Anioł Dawid opis rzeźby
Michał Anioł „Dawid” (1501-1504)/ commons.wikimedia.org

Michał Anioł pracował nad „Dawidem” przez kilka lat (1501-1504). Dzieło mierzy 5,17 m wysokości i jest jedną z najdoskonalszych prac tego artysty, a także tej epoki. Gotowy posąg został umieszczony na placu Signiorii, przy wejściu do Pałacu Starego.

Artysta ukazał przyszłego króla Izraela w chwili zadumy przed walką. Wydaje się, że jego wzrok utkwiony jest w Goliacie, potężnym przeciwniku, z którym za chwilę ma się zmierzyć. Rzeźba Dawida była dla artysty okazją do ukazania piękna męskiego ciała. Stworzył on nagą postać młodego, dobrze zbudowanego mężczyzny o doskonałych proporcjach. Zgodnie z ideałami klasycznej sztuki, Michał Anioł dążył do jak najwierniejszego oddania szczegółów anatomicznych. Uważny obserwator dostrzeże nawet zarys naczyń krwionośnych pod „skórą” posągu.

Ciężar ciała Dawida wsparty jest na prawej nodze, tak, że wygina się ono w kształt litery S. Pozycja taka określana jest mianem kontrapostu i służy zdynamizowaniu posągu. W lewej ręce Dawid trzyma procę, przerzuconą przez plecy, druga ręka jest swobodnie opuszczona wzdłuż ciała. Głowa skierowana w lewą stronę, wzrok utkwiony pewnie w przeciwniku, brwi zmarszczone w gniewie – nadają twarzy agresji. Całość sprawia

Polecamy również:

  • Michał Anioł Stworzenie Adama - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Stworzenie Adama” to renesansowy fresk Michała Anioła, stanowiący fragment większego dzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Pałacu Watykańskim. Freski powstały na początku XVI w. na zlecenie papieża Juliusza II. „Stworzenie Adama” to malowidło przedstawiające początkową partię Księgi...

  • Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

    Michał Anioł, który był przede wszystkim rzeźbiarzem, przyjął zlecenie na „Sąd Ostateczny” od papieża Klemensa VII bez entuzjazmu, wręcz niechętnie, kontrakt zaś podpisał przekornie: „rzeźbiarz Michał Anioł”. Papież powierzył mu pokrycie ściany ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej ogromnym...

  • Michał Anioł Pieta - opis, interpretacja piety

    „Pieta watykańska” to rzeźba w marmurze autorstwa Michała Anioła, przez wielu znawców uważana za jego najdoskonalsze dzieło. Przez samego autora prawdopodobnie także była wysoko ceniona, ponieważ jest to jedyna praca, którą sygnował własnym nazwiskiem (podpis widnieje na szarfie...

  • Michał Anioł Wygnanie z raju - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Wygnanie z raju” to jeden z fresków namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej na początku XVI w. Malowidło zostało skomponowane przez artystę na zasadzie symetrii i kontrastu. Układ fresku jest wyraźnie dwudzielny: widać tu dwie biblijne sceny rozdzielone sylwetką drzewa,...

Przepisz kod:
wczytaj nowy