Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Józef Chełmoński Czwórka - opis, interpretacja i analiza obrazu

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Józef Chełmoński, Czwórka
Józef Chełmoński, Czwórka (1881)

 

„Czwórka” Józefa Chełmońskiego to obraz, który namalowany został w 1881r., a więc podczas pobytu artysty w Paryżu. Dzieło ukazuje tytułową czwórkę, a więc dwie pary koni ciągnące zaprzęg. Hippika była jednym z ulubionych tematów polskiego artysty wychowanego na wsi – w majątku mieszczącym się w Boczkach.
    

Opis   

Kompozycja obrazu Chełmońskiego jest niezwykle dynamiczna. Na pierwszym planie ukazany jest zaprzęg konny pędzący wprost na widza. Ciągnące go zwierzęta utrwalony zostały w czasie cwału, a ich kopyta zdają się nie dotykać ziemi. Za nimi znajduje się wóz, na którym siedzi dwóch mężczyzn. Jednym z nich jest odziany w białą sukmanę woźnica popędzający konie. Dalej widoczny jest drugi pasażer zaprzęgu. W ręku trzyma on długą fajkę skierowaną w stronę twarzy. Najpewniej jest to jakiś szlachcic zmierzający do bliżej nieokreślonego celu. Pomimo wielkiej dynamiki tej podróży, mężczyźni nie zdradzają żadnych obaw, lecz wydają się czerpać z jazdy olbrzymią przyjemność.
    
W tle obrazu znajdują się ciemne chmury spowijające niebo. Linia horyzontu dzieli obraz na pół, oddzielając górną warstwę od brunatnych, podmokłych stepów. Kolorystyka dzieła jest stonowana, raczej ciemna. Niezazielenione

Polecamy również:

  • Józef Chełmoński Babie lato - opis, interpretacja i analiza obrazu

    „Babie lato” Józefa Chełmońskiego to obraz, który został namalowany w 1875r. – tuż przed wyjazdem artysty z ojczyzny. Dzieło niedługo po jego ukończeniu zostało przedstawione w warszawskiej Zachęcie, gdzie mogli oglądać je najważniejsi przedstawiciele życia kulturalnego.

  • Józef Chełmoński Bociany - opis, interpretacja i analiza obrazu

    „Bociany” Józefa Chełmońskiego to dzisiaj jedno z najbardziej znanych dzieł tego artysty. Obraz powstał w 1900r. i szybko zyskał sobie przychylność ówczesnych krytyków. Inspiracją do jego namalowania były najpewniej krajobrazy Mazowsza, gdzie mieścił się dworek twórcy.