Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Barok - charakterystyka epoki

Ostatnio komentowane
NJE WJEM IAK TO ÓIĄĆ
kapi gsóp • 2016-12-09 07:09:04
Przydało się ^^
Psotkaa • 2016-12-08 13:59:22
kappa xdddddddd
kk • 2016-12-07 19:00:41
Do d**y
Hn 88H • 2016-12-06 20:48:20
Polecam
Ola6a • 2016-12-05 19:19:19
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Barok - charakterystyka epoki

Jean-Honoré Fragonard, Huśtawka (1767)
Jean-Honoré Fragonard, Huśtawka (1767)

Nazwa i ramy czasowe epoki

Początki baroku łączy się najczęściej z wydarzeniami związanymi z reformacją, a więc z wiekiem XVI. Koniec natomiast przypada na pierwszą połowę XVIII w., kiedy to w Europie zaczęły przeważać prądy oświeceniowe.

Jeśli chodzi o Rzeczpospolitą, można w tym przypadku wskazać dokładniejsze daty. Według badaczy poprzednia epoka, renesans, kończy się właściwie wraz ze śmiercią Jana Kochanowskiego w 1584 roku. Umowną datą końca baroku jest natomiast rok wstąpienia na tron ostatniego króla polskiego Stanisława Augusta Poniatowskiego (1764).

Nazwa epoki pochodzi najprawdopodobniej od portugalskiego słowa barocco, oznaczającego perłę o nieregularnym kształcie. Jej adekwatność widać chociażby na polu sztuk plastycznych, gdzie dominują faliste linie i zaokrąglone kształty.

Filozofia i światopogląd

W latach dominacji prądów renesansowych w Europie, w kulturze panował klimat zachwytu nad człowiekiem, jego mocą kreacyjną i pięknem myśli. Zachwycano się artystami starożytnymi, próbując wzorować się na ich dokonaniach i kunszcie. Wydawało się wówczas, że cały świat stoi przed człowiekiem otworem. W ostatnich dekadach XV i pierwszych XVI wieku ten światopogląd uległ załam

Polecamy również:

  • Światopogląd i filozofia baroku

    Przełom XVI i XVII wieku okazał się dla Europy czasem niezwykle burzliwym pod względem politycznym i społecznym. Liczne wojny, przede wszystkim zaś prowadzona z niezwykłą bezwzględnością kontrreformacja znacząco wpłynęły na przemiany światopoglądowe poddawanych im społeczeństw, prowadząc do przewartościowania... Więcej »

  • Kontrreformacja - definicja, przyczyny i przebieg

    W 1545 roku w Trydencie w północnych Włoszech, na mocy edyktu papieża Leona X, rozpoczął się sobór powszechny, którego zadaniem było przywrócenie jedności chrześcijan, odnowienie dyscypliny kościelnej, jak i walka z herezją rozumianą jako wystąpienia przeciwko ogólnie przyjętym... Więcej »

  • Sztuka baroku - charakterystyka

    Na początku XIX wieku portugalskiego terminu „barocco” zaczęto używać na określenie lekceważonego okresu „przejściowego” pomiędzy renesansem a klasycyzmem, kojarząc go głównie z tym, co przeładowane i pozbawione smaku. Dopiero pełen rozkwit Romantyzmu przyniósł rehabilitację... Więcej »

  • Teatr barokowy - cechy i przedstawiciele

    W epoce baroku teatr rozwijał się dwutorowo – z jednej strony zerwano z hegemonią budynków wybudowanych z myślą o wystawianiu dzieł dramatycznych, coraz większą popularność zdobywały bowiem parateatralne widowiska uliczne i urządzanie podobnych scen w prywatnych rezydencjach magnatów; z drugiej... Więcej »

  • Sarmatyzm - definicja, cechy, geneza

    Pojęcie sarmatyzmu wymyka się zwyczajowym systematyzacjom z powodu trudności określenia jego natury – nie był w żadnym wypadku prądem filozoficznym ani kierunkiem w sztuce, trudno też określić go jako teorię społeczną, z drugiej jednak strony w znaczący sposób ukształtował pewien styl życia w XVII... Więcej »

Komentarze (1)
1 + 4 =
Komentarze
TypowyUczeń • 2015-03-16 15:57:00
Tekst mało przydatny- waha się pomiędzy publicystyką, a rzeczywistym streszczeniem informacji o epoce. Masa zbędnej waty słownej, kiepskie rozplanowanie tekstu bardzo utrudniają przyswajanie informacji. Tekst napisany dla kolegów po fachu, a nie dla uczniów pragnących odświeżyć wiedzę o baroku. Np. poniższe zdanie: "Przełom XVI i XVII wieku okazał się dla Europy czasem niezwykle burzliwym pod względem politycznym i społecznym." Nie wnosi ono absolutnie niczego, jest bezsensownym wstępem do dalszej części tekstu, gdyby nie puste zdania takie jak to można by zmieścić tę ilość informacji na 5 stronach zamiast 11. Na samym początku tekstu mowa miała być o światopoglądzie w czasach baroku, a na wstępie autor wspomina o renesansie i odkryciach geograficznych- problem, że nie do końca da się zrozumieć, w którym momencie autor powraca do baroku? Większość odkryć geograficznych miała miejsce w renesansie, tak więc nasuwa się pytanie: "na co mi cały ten paragraf?" Tekst do powtórki bardzo słaby, uczniowie obecnie pragną czegoś więcej niż to. Coś co pozwoli szybko i praktycznie opanować konkretny zakres wiedzy. To jest XXI w., wyjdźmy poza XIX wieczny system szkolnictwa i zacznijmy coś robić porządnie. Pozdrawiam użytkowników i administrację, ~Tegoroczny maturzysta