Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Ballady i romanse Mickiewicza jako manifest polskiego romantyzmu

Ostatnio komentowane
I tak nie zdacie cfele XD
Ruhaczmateg • 2016-12-01 17:33:21
wtf
nicnieumiem • 2016-12-01 12:36:50
trudne. z kartkówki mam 2
lolek 004 • 2016-12-01 12:35:11
Tekst jest nie do zrozumienia, merytorycznie niepoprawny. A szkoda.
Apster • 2016-12-01 09:23:32
lololololo
hej • 2016-12-01 08:00:08
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Ballady i romanse Mickiewicza jako manifest polskiego romantyzmu

„Ballady i romanse” to zbiór utworów Adama Mickiewicza, który inicjuje polski romantyzm. Teksty zgromadzone w tym tomie stanowią projekt nowej literatury, w jakiej nie dba się o przestrzeganie reguł racjonalnej logiki i doskonałość formalną. Dzieje się tak dlatego, że romantyzm stanowi manifest prymatu ducha nad materią, uczucia nad rozumem i intuicji nad suchymi faktami.

Mickiewicz inaugurując polską estetykę romantyczną, sięga więc po gatunek ballady, w której rzeczywistość przedstawiona zostaje niejako uwolniona od zasad chłodnego racjonalizmu. Poezja staje się polem nieograniczonej kreacji, a twórca może powoływać do życia światy nie tylko zmyślone, ale również nieprawdopodobne. Prawda owej rzeczywistości nie tkwi jednak w możliwości jej logicznej oceny, ale w autentyczności przedstawionych namiętności.

Naczelną kategorią „Ballad i romansów”, a zarazem również całej literatury romantycznej, staje się zatem kategoria empatii, czyli współodczuwania. To dzięki tej dyspozycji poeta może zrozumieć obłąkaną Karusię czy dać wiarę historii martwicy z ballady „To lubię”. Głównym przesłaniem zbioru jest bowiem zdanie z „Romantyczności”:

Czucie i wiara silniej mówi do mnie
Niż mędrca szkiełko

Polecamy również:

  • Ballady i romanse - intepretacja i znaczenie cyklu

    Wydanie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza w 1822 uważa się za symboliczny początek romantyzmu w Polsce. To właśnie w tym zbiorze utworów poeta zawarł program poetycki nowej estetyki, wyznaczając wzór do naśladowania dla innych twórców epoki. Istotne znaczenie miało... Więcej »

  • Romantyczność - interpretacja i analiza ballady

    Główną bohaterką ballady „Romantyczność” jest obłąkana dziewczyna, Karusia, która twierdzi, że rozmawia ze swoim zmarłym narzeczonym Jaśkiem. Utwór został skonstruowany na zasadzie opozycji dwóch różnych interpretacji zachowania tej postaci. Balladę otwiera głos... Więcej »

  • Świteź - interpretacja i analiza ballady

    Ballada „Świteź” został skonstruowana przez Mickiewicza na zasadzie szkatułkowej. Polega ona na tym, że opowieść jednej postaci zawiera się w historii innego bohatera. W tym wypadku opowiadanie narratora o wyprawie pana Płużyn uruchamia opowiadanie wyłowionej z wody dziewczyny. W ten sposób... Więcej »

  • Świtezianka - interpretacja i analiza ballady

    Tematyka „Świtezianki” koncentruje się wokół problemu męskiej zdrady. Pospolita historia o młodzieńcu, który nie potrafi dokonać wierności ukochanej, została przez Mickiewicza przeniesiona w realia ludowe i wyposażona w aurę tajemniczości, a nawet tragizmu. Postaci występujące w balladzie... Więcej »

  • To lubię - interpretacja i analiza ballady Adama Mickiewicza

    Ballada „To lubię” jest utworem wykorzystującym elementy poetyki grozy i romantycznej frenezji. Ujawniają się one nie tylko na poziomie fabuły tekstu, ale również w samej konstrukcji świata przedstawionego. Warto zauważyć, że balladę poprzedza wiersz „Do przyjaciół”, w... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 5 =