Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Bajka Żegoty - interpretacja

Ostatnio komentowane
Nice
Ududkzkz • 2016-09-24 19:09:07
fsfsd
dasda • 2016-09-24 15:28:00
gówno
klaudi • 2016-09-23 17:23:08
DOBRE TO ByLO
MICHAŁ • 2016-09-21 07:23:57
Dlugieee
kora • 2016-09-19 16:51:05

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Bajka Żegoty - interpretacja

Tak zwana „bajka Żegoty” to paraboliczna historia opowiedziana w scenie więziennej III części „Dziadów” przez jednego z więźniów. Żegota parafrazuje tu utwór Antoniego Goreckiego, autora bajek politycznych. Jest to opowieść o tym, jak diabeł chcąc zaszkodzić człowiekowi, paradoksalnie przyczynił się do jego dobra. Gdy Bóg wygnał pierwszych ludzi z raju, kazał rozsypać na ziemi ziarna zboża. Adam nie wiedział jednak co z nimi zrobić, dlatego przeszedł obok nich obojętnie. Z kolei diabeł uznał, że w Boskim podarunku musi być coś szczególnego, dlatego lepiej ukryć go przed człowiekiem, zakopał więc ziarno w ziemi. Wiosną jednak okazało się, że z ziarna wyrosło wspaniałe zboże, które stało się podstawowym pożywieniem człowieka.

Symbolika agrarna – mesjanizm

W bajce Żegoty pojawia się zatem symbolika agrarna, która ściśle wiąże się z mesjanizmem Mickiewicza. Obumarcie ziarna jest konieczne dla wydania wspaniałego owocu. Śmierć stanowi bramę do nowego, wspanialszego życia. Bajka ma znaczenie alegoryczne. Odwołuje się do sensów mitycznych (mit o Demeter i Korze) i biblijnych (Chrystus).  Ziarnem jest niewinna polska młodzież, której ofiara nie pójdzie na darmo, ale w przyszłości stanie się

Polecamy również:

  • Bal u Senatora - interpretacja

    Scena balu u Senatora pełni w III części „Dziadów” istotną funkcję. Pokazuje bowiem, że jest to dramat, w którym splatają się dwie główne płaszczyzny: historyczna i metafizyczna. Scena rozgrywa się, jak sam tytuł wskazuje, u Senatora, a więc kuratora wileńskiego okręgu szkolnego,... Więcej »

  • Salon Warszawski - interpretacja

    Scena rozgrywająca się w salonie warszawskim jest jedną z najważniejszych scen III części „Dziadów”. Mickiewicz przedstawia w niej bowiem obraz polskiego społeczeństwa i jego skrajnie różne postawy względem zaborców. Poeta wystąpił tu jako wnikliwy obserwator narodowych zalet i wad... Więcej »

  • Droga do Rosji - interpretacja

    „Droga do Rosji” to fragment rozpoczynający cykl liryki epickiej pt. „Ustęp”, dołączony do  III części „Dziadów”. Lirycznym narratorem tekstu jest człowiek udający się na zesłanie, który obserwuje, opisuje i wyciąga wnioski z tego, co widzi dookoła. Podmiot... Więcej »

  • Do przyjaciół Moskali - interpretacja wiersza

    „Do przyjaciół Moskali” to najważniejszy utwór z cyklu wierszy epickich „Ustęp”. Mickiewicz konstruuje tu postać podmiotu-spiskowca, który w ukryciu knuje przeciwko ciemiężycielom. Tekst można więc usytuować obok innych ważnych dzieł Mickiewicza, takich jak „Konrad... Więcej »

3 + 2 =
Komentarze
Patryk Glasek Kalisz Pomorski • 2016-09-21 06:33:56
Sóper strona
moie rzycie muj rap • 2016-04-19 15:59:13
czego nie ma tego na 1 stronie ?
Pospolity zjadacz chleba • 2016-04-19 15:56:22
Dzięki. Bardzo się przyda
Twój Ojciec • 2016-04-19 15:54:55
Dziad może się skuś na przeczytanie słownika bo twoje błędy w oczy raża.
Dziad • 2015-11-01 16:33:50
Gupie te dziady, nic nierozumiem.Najgorsza lektóra jaka przeczytalam w rzyciu.
Julka Żebracka (wrocław) • 2015-10-22 11:06:50
fajne ! :D
ADMIN • 2015-05-04 08:36:09
Racja. Poprawiliśmy w odpowiednim opracowaniu.
Sunrise • 2015-04-30 18:50:00
To Wysocki, a nie Adolf wypowiedział to słynne zdanie o polskim narodzie przypominającym lawę.