Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Józef Chełmoński Babie lato - opis, interpretacja i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
My fields are sctaeertd, though most of my citations in WoS are for my latest field (bioin...
Genabe • 2014-12-21 12:39:33
An interesting post, derisveng of a few comments/com-rants (as I sit here doing work all w...
Natile • 2014-12-21 12:38:09
this one-minute, anonymous, five-question surevy on why you read this blog:a0 more Ch...
Anjei • 2014-12-21 12:32:48
Marzou i s by y ur lady friend anymο e and you h gotn't truly coevniced this ...
Rohit • 2014-12-21 12:28:50
Jag har kikat pe5 dina fina Parisbilder och dina underbara barn. Jag har sutitt he4r med e...
Endang • 2014-12-21 12:26:47
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Józef Chełmoński, Babie lato
Babie lato (1875)

 

„Babie lato” Józefa Chełmońskiego to obraz, który został namalowany w 1875r. – tuż przed wyjazdem artysty z ojczyzny. Dzieło niedługo po jego ukończeniu zostało przedstawione w warszawskiej Zachęcie, gdzie mogli oglądać je najważniejsi przedstawiciele życia kulturalnego.

Opis   

Gdzieś pośród równin wydających się nie mieć końca na rozłożonych w trawie skórach leży młoda pasterka, która wyciągniętą ku niebu dłonią bawi się nitkami babiego lata. Obok jej drugiej dłoni znajduje się sękaty kij z przywiązanym doń sznurkiem. Kobieta odziana jest w białą spódnicę, bluzkę tej samej barwy (lecz nieco jakby przybrudzoną) oraz żółtą chustę otaczającą jej jasne włosy (jest to strój ukraiński). Spod spódnicy wystają brudne i nawykłe do ciężkiej pracy stopy. Po lewej stronie, w dalszej części płótna, widnieje czarny piesek. Jest on zwrócony tyłem do swej opiekunki i wpatruje się w majaczące gdzieś w oddali stado. Kolorystyka płótna jest stonowana, co doskonale podkreśla aktualną porę roku. Trawa nie ma barwy soczystej zieleni - jest raczej pożółkła, pozbawiona życia. Niebo pokryte jest białymi chmurami, które znacznie mocniej swoją obecność zaznaczają na linii horyzontu (w najwyższej części

Polecamy również:

  • Józef Chełmoński Bociany - opis, interpretacja i analiza obrazu

    „Bociany” Józefa Chełmońskiego to dzisiaj jedno z najbardziej znanych dzieł tego artysty. Obraz powstał w 1900r. i szybko zyskał sobie przychylność ówczesnych krytyków. Inspiracją do jego namalowania były najpewniej krajobrazy Mazowsza, gdzie mieścił się dworek twórcy.

  • Józef Chełmoński Czwórka - opis, interpretacja i analiza obrazu

    „Czwórka” Józefa Chełmońskiego to obraz, który namalowany został w 1881r., a więc podczas pobytu artysty w Paryżu. Dzieło ukazuje tytułową czwórkę, a więc dwie pary koni ciągnące zaprzęg. Hippika była jednym z ulubionych tematów polskiego artysty wychowanego na wsi...

Przepisz kod:
wczytaj nowy