Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Artysta w Młodej Polsce - charakterystyka (dandys, poeci przeklęci)

Ostatnio komentowane
Witam Dla mnie jednym z największych paradoksów współczesnego świata jest fakt,że p...
pawlo0 • 2017-08-16 17:57:59
WIEM,ŻE MISJE POKOJOWE ŚĄ BARDZO NIEBEZPIECZNE.Podziwiam ludzi,którzy są na misji,ż...
tereska1 • 2017-08-15 08:19:23
Dobre zestawienie. Polecam także ten artykuł http://edueduonline.pl/blog/e-mail-angielsk...
Sara • 2017-08-09 10:30:02
Umiem w matme wiem ile to jest pienc pluz czy
Kujon • 2017-08-08 17:08:22
ale ktoś trafił jak kulą w płot z Jarosławem Mądrym
b • 2017-08-11 12:35:03
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Artysta w Młodej Polsce - charakterystyka (dandys, poeci przeklęci)

Wizerunek artysty młodopolskiego rysuje się w opozycji do zwykłego człowieka, mieszczanina zajętego głównie pomnażaniem majątku – w ten sposób kreowali go ludzie tworzący ówczesną formację artystyczno-pokoleniową. Najbardziej wyrazisty wizerunek artysty młodopolskiego stworzył swoją twórczością i życiem Stanisław Przybyszewski.

Funkcjonował on jako poeta-cygan, niemogący nigdzie zagrzać miejsca. Wdawał się w liczne i skandaliczne romanse, burzliwe związki szeroko komentowane w towarzystwie. Zgromadził wokół siebie grupę artystów podzielających jego skłonność do alkoholu i innych używek. Wszyscy oni głosili pogardę dla stanu mieszczańskiego, życia filisterstwa rozumianego jako zaprzątnięcie sprawami przyziemnymi, „zapychaniem brzucha” i dbaniem o dobra materialne. Według Przybyszewskiego, artysta to jednostka wyjątkowa, mająca prawo łamać konwenanse, przyjęte normy postępowania. On sam porzucił swoją partnerkę, kiedy była w ciąży z ich czwartym dzieckiem (kobieta popełniła samobójstwo), uwiódł żonę przyjaciela, u którego przebywał w gościnie, nałogowo pił alkohol itd.

Manifestowanie niechęci do filisterstwa prowadziło czasem do absurdalnych zachowań – jako że mieszczańskość kojarzyła

Polecamy również:

  • Krytyka literacka i teatralna Młodej Polski

    W krytyce literackiej prądy młodopolskie pojawiły się nieco później niż w sztuce i w dużej mierze przeszły bez echa, m.in. ze względu na dużą ilość tego rodzaju publikacji. Jak zwraca uwagę Maria Podraza-Kwiatkowska, poziom krytyki literackiej był w tej epoce wysoki. Tworzyli ją zarówno dziennikarze,... Więcej »

  • Czasopisma Młodej Polski

    Wraz z coraz większą popularnością i dostępnością prasy rosła jej rola w życiu kulturalnym. Przełom pozytywistyczny dokonał się właśnie na łamach gazet. Dziennikarze i publicyści stali się pełnoprawnymi członkami artystycznej elity. Na rynku pojawiają się pierwsze pisma w całości poświęcone sztuce. Więcej »

  • Młodopolskie kawiarnie - ośrodki życia literacko-artystycznego - Zielony Balonik

    W okresie Młodej Polski narodziło się nowe zjawisko określane mianem życia literackiego albo –  szerzej – artystycznego. I choć w każdej epoce artyście wiedli życie towarzyskie, w tym okresie przybrało ono szczególne formy i nabrało wyjątkowego znaczenia. Życie artystyczne skupiało się... Więcej »

  • Programy literackie Młodej Polski

    W 1898 roku ukazał się na łamach „Słowa Polskiego” artykuł Tadeusza Konczyńskiego na temat Gabriela d'Annuzio. Praca miała charakter informacyjny i dość niespodziewanie stała się zarzewiem zapowiadającego się już od pewnego czasu konfliktu między starymi i młodymi. Odpowiedź Stanisława Szczepanowskiego... Więcej »

  • Chłopomania - definicja i charakterystyka

    Chłopomania to określenie młodopolskiej mody na folklor. Termin ma znaczenie pejoratywne i odnosi się do powierzchownej fascynacji wiejskim życiem, bez zrozumienia jego istoty. Zjawisko datuje się na 2. połowę XIX wieku w Polsce i na Ukrainie. Więcej »

Komentarze (0)
5 + 5 =