Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Architektura grecka - style, cechy, budowle

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Schemat przedstawiający styl koryncki
Styl koryncki - schemat/ Radomil (19 IV 2010)

Architektura mykeńska

Domostwa greckie budowano na zasadach wywodzących się z kultury mykeńskiej. Podstawową formą był drewniany „megaron” – „budynek na planie prostokąta z otwartym przedsionkiem, utworzonym przez wysunięte silnie ku przodowi ściany boczne”. W centralnym pomieszczeniu umieszczone było palenisko. Dym zaś wydostawał się na zewnątrz przez otwór w dachu, znajdującego się na kolumnach. Budynek nie posiadał okien, a światło dostawało się do wnętrza domu przez drzwi.

Architektura sakralna

Świątynie budowano na planie megaronu, rozwijając jego poszczególne rozwiązania. Wykorzystywano do tego celu kamienie i marmur. Aby rozświetlić wnętrze, dach umieszczano wyżej i stosowano potrójne  belkowanie: architraw, fryz i gzyms. Świątynie budowano na wzgórzach, miały się one komponować z otoczeniem przyrody, a także ze sobą nawzajem, stąd często umieszczano je obok siebie (Akropol). Budowle te posiadały dodatkowe podwyższenie, czyli schody tworzące tak zwany stylobat. Co ważne, w łączeniu poszczególnych elementów konstrukcyjnych nie stosowano zaprawy murarskiej, ale precyzyjnie je dopasowywano. Najistotniejszy element budowli stanowiły kolumny, które otaczały budynek. Estetycznym

Polecamy również:

  • Rzeźba grecka - cechy, przykłady, twórcy

    Rzeźba grecka okresu archaicznego (XII – V w. p.n.e.) została ukształtowana pod wpływem rzeźby egipskiej. Ma ona głównie charakter sakralny, przedstawia głównie postaci bogów. Postaci męskie są pokazywane jako młodzi chłopcy („kuros”), a kobiece („kora”) prezentuje...

  • Inne (malarstwo starożytnej Grecji, ceramika)

    Malarstwo greckie miało charakter ścienny i enkaustyczny. Obowiązującą estetyką był realizm. Najważniejsi przedstawiciele tej sztuki to Apollodor, znany jako „malarz cieni”, Apelles – malarz Aleksandra Wielkiego. Technika enkaustyczna polegała na mieszaniu na gorąco farb z pszczelim woskiem i...