Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Architekt wszechświata - opis, interpretacja i analiza miniatury

Ostatnio komentowane
elo
lolek • 2016-12-03 10:57:03
I tak nie zdacie cfele XD
Ruhaczmateg • 2016-12-01 17:33:21
wtf
nicnieumiem • 2016-12-01 12:36:50
trudne. z kartkówki mam 2
lolek 004 • 2016-12-01 12:35:11
Tekst jest nie do zrozumienia, merytorycznie niepoprawny. A szkoda.
Apster • 2016-12-01 09:23:32
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Architekt wszechświata - opis, interpretacja i analiza miniatury

Architekt wszechświata opis
Architekt wszechświata/ commons.wikimedia.org

„Architekt wszechświata” - opis i analiza

„Architekt wszechświata” to średniowieczna miniatura francuska, która powstała w XIII w. Autor dzieła jest nieznany. Miniatura przedstawia Boga jako architekta konstruującego kulę ziemską oraz ciała niebieskie przy pomocy wielkiego cyrkla. Stwórca jest ubrany w złoto-granatową szatę i czerwony płaszcz, a nad Jego głową widnieje złota aureola.

Postać Boga w widoczny sposób góruje nad małym, właśnie powoływanym do istnienia, światem. Pochyla się On nad swoim dziełem i przygląda się rezultatom swojej pracy. Miniatura posiada wyraźne ramy, poza które wychodzi jedna stopa Boga.

„Architekt wszechświata” - interpretacja

Miniatura ukazuje Stwórcę jako uczonego, który konstruuje świat według określonego planu. Oznacza to, że stworzona przez Boga rzeczywistość podlega pewnym regułom. Znamienny jest tu ów cyrkiel, za pomocą którego Bóg rysuje kolistą ziemię. Sugeruje to, że świat stworzony przez Boga jest idealny w swojej istocie. Koło stanowiło bowiem w średniowieczu figurą sakralną, symbolizująca Boską pełnię. To głównie na planie koła buduje się wtedy świątynie, ponadto – to istotny element konstrukcyjny budowli religijnych występujący np. w formie rozety.

Bóg przedstawiony na miniaturze jest architektem wyjątkowym, na co wskazuje Jego strój. Granat, złoto i purpura to barwy królewskie, podkreślające najwyższą godność osoby, która ma je na sobie. Ponadto złota aureola nad głową architekta wskazuje na Jego przynależność do sfery sacrum – sfery świętej.

Istotnym szczegółem jest również stopa Boga, która wyraźnie wystaje poza ramy miniatury. Autor dzieła wskazuje więc, że portretowana postać nie daje ująć się w żadne granice, ponieważ funkcjonuje w nieskończoności, jest niepojęty i wszechmocny.

Polecamy również:

Komentarze (2)
5 + 3 =
Komentarze
Zal 09 • 2016-10-02 17:25:32
Super tekst
kris • 2016-09-11 22:21:31
Trzeba zauważyć również ze to nie ziemia ale fraktal , manderbrota o którym w średniowieczu nie mogli nic wiedzieć .... ciekawe