Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Antonio Canova Amor i Psyche – opis, interpretacja i analiza rzeźby

Ostatnio komentowane
Dddffcccc
Dddf • 2016-09-28 19:47:57
Super jasno,zwiezle i na temat :)
Olciagw • 2016-09-28 08:38:16
Dobre
nikolas • 2016-09-27 20:21:23
fajne 10/10 polecam stano mi , dzinekuje pani telec ssie pae
michas dyktator • 2016-09-27 18:46:30
może być
jrjtyjarujyok7wte4rytuji7ys • 2016-09-27 15:11:00

Język polski

Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Antonio Canova Amor i Psyche – opis, interpretacja i analiza rzeźby

Antonio Canova, Amor i Psyche
Antonio Canova, Amor i Psyche

 

Antonio Canova to czołowy przedstawiciel włoskiego klasycyzmu. Jego dzieło pt.: „Psyche budzona przez pocałunek Kupidyna”, znane także jako „Psyche i Kupidyn”, powstało w trzech wersjach, najstarsza z nich pochodzi z roku 1787. Obecnie dzieło znajduje się w Luwrze. Pozostałe dwie trafiły do Ermitażu w Sankt Petersburgu (wersja z 1796) i Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (wykonana w gipsie).

Tematem dzieła jest miłość. Kupidyn symbolizuje jej wymiar cielesny. Jego pocałunek budzi Psyche, czyli duchową stronę miłości. Dopiero ich połączenie stanowi pełnię, idealną całość.

Rzeźba przedstawia dwie nagie postaci. Kupidyn, bóg miłości zmysłowej, pochyla się nad dopiero co obudzoną Psyche. Dzieło przepełnione jest wzajemną czułością kochanków. Postaci delikatnie się obejmują, a ręce Psyche tworzą koło, w które wpisane są ich głowy. Całość sprawia wrażenie płynnego ruchu. Delikatność i ulotność chwili podkreślają niemal przezroczyste skrzydła boga miłości.

O klasycznym charakterze rzeźby świadczy sposób ukazania nagich ciał. Obie postacie są doskonale piękne, młode, proporcjonalnie zbudowane. Nagość Psyche została jedynie delikatnie osłonięta udrapowaną materią i ręką Kupidyna. Idealną gładkość ciał kochanków autor podkreślił poprzez zostawienie jej z chropowatą powierzchnią skały, na której spoczywają. Temat dzieła został zaczerpnięty z literatury antycznej, z utworu Apulejusza pt.: „Metamorfozy”.

Polecamy również:

  • Klasycyzm w sztuce - cechy i przedstawiciele

    Klasycyzm to kierunek w sztuce zapoczątkowany w renesansie, obecny w kulturze do końca XVIII wieku, a w niektórych krajach nawet dłużej. Nazwa nurtu wywodzi się od łacińskiego słowa classicus, które oznacza „doskonały”, ale też –  „wyuczony” Więcej »

  • Sentymentalizm w sztuce - cechy i przedstawiciele

    Sentymentalizm to kierunek umysłowy będący zwrotem od oświeceniowego racjonalizmu w kierunku romantycznej uczuciowości. Prąd ten trwał od lat siedemdziesiątych XVII wieku do początków wieku XIX. Jego nazwa zastała zaczerpnięta z powieści Laurence`a Sterna zatytułowanej „Podróż sentymentalna”. Więcej »

  • Rokoko w sztuce - cechy i przedstawiciele

    Rokoko to prąd kulturowy przejawiający się we wszystkich dziedzinach sztuki oświecenia. Nazwa kierunku pochodzi od wyszukanego motywu zdobniczego w kształcie asymetrycznej muszli, zwanego rocaille. Więcej »

  • Jean-Louis David Śmierć Marata - opis, interpretacja i analiza obrazu

    „Śmierć Marata” to dzieło autorstwa francuskiego artysty, Jacquesa-Louisa Davida, namalowane w 1793 roku. Oryginalny tytuł brzmi: „La Mort de Marat”. Niektóre źródła podają też: „Marat assassiné”. Obecnie obraz znajduje się w Musées Royaux des... Więcej »

  • Francis Boucher Madame de Pompadour - opis, interpretacja i analiza obrazu

    Francis Boucher był nadwornym malarzem markizy de Pompadour, królewskiej faworyty i namalował kilka jej portretów. Dzieło z 1759 roku to olej na płótnie o wymiarach 91x68. Obraz ukazuje całą postać markizy, ubraną w wystawną suknię. W tle artysta umieścił kamienny posąg oraz elementy roślinne. Więcej »

2 + 4 =