Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Albrecht Durer Czterej jeźdźcy Apokalipsy - opis, interpretacja i analiza ryciny

Ostatnio komentowane
bssjvsgvkjsbusvb;Sdulabv>AJNiduav>KJBILsd;bv.dfbzlkfblS>KMSLvsldkvmkn kdvlksn.kvzkdn hcudj...
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo • 2017-05-26 11:10:09
A o bombie H , to jakoś nikt nie wie
Artyk • 2017-05-25 19:18:45
Fajny artykuł. Jestem brąz 5 w LoL. Pozdrawiam Bronzowe Myśli.(Ta strona jest poświęc...
Bronz pinć • 2017-05-25 16:53:26
fajne
sasza • 2017-05-25 06:05:41
...
lol123 • 2017-05-24 12:37:28
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Albrecht Durer Czterej jeźdźcy Apokalipsy - opis, interpretacja i analiza ryciny

Albrecht Durer Czterej jeźdźcy Apokalipsy opis
Albrecht Durer „Czterej jeźdźcy Apokalipsy” (1497-1498)

„Czterej jeźdźcy Apokalipsy” - opis i analiza

„Czterej jeźdźcy Apokalipsy” to słynna rycina Albrechta Durera pochodząca z końca XV wieku.

Tematem grafiki jest scena z Apokalipsy św. Jana, mówiąca o pojawieniu się na ziemi czterech jeźdźców. Na pierwszym planie widnieje jeździec na na trupiobladym, wychudłym koniu – trzyma on w ręku widły. Dalej umieszczony został drugi jeździec z wagą w ręku. Trzeci z nich widnieje z mieczem w wyciągniętej dłoni. Czwarty, najbardziej wysunięty do przodu, to jeździec z koroną na głowie, dzierżący łuk.

Bohaterowie Janowej Apokalipsy zostali przedstawieni w ruchu, ich konie mają rozwiane grzywy i galopują, tratując wszystko, co napotykają na swojej drodze. Ponad postaciami jeźdźców unosi się anioł, natomiast poniżej końskich kopyt znajdują się szczątki, ludzkie czaszki, a także człowiek, którego pożera dzikie zwierzę.

Rycina jest czarno-biała, co potęguje posępny nastrój dzieła.

„Czterej jeźdźcy Apokalipsy” - interpretacja

Niemiecki artysta za pomocą graficznych środków wyrazu oddaje apokaliptyczną atmosferę. Durer posługuje się tu symboliką św. Jana. Jeździec z widłami jest alegorią śmierci, drugi –  z atrybutem wagi – oznacza głód; waga symbolizuje

Polecamy również:

  • Hieronim Bosch - biografia i twórczość

    Hieronim Bosch, właściwie Hieronymus (Jeroen) Anthoniszoon van Aken, pochodził z północnej Brabancji, urodził się około roku 1450 w mieście `s-Hertogenbosch. Stąd nazwisko Bosch, którym sygnował część prac. Jego rodzina znana była z malarstwa już od pokoleń. Więcej »

  • Peter Bruegel - biografia i twórczość

    Peter Bruegel urodził się w Broghel w 1525 roku. Najpierw kształcił się u Petera Coecka van Aelsta, później u Claude'a Doriziego w Mechelen. W 1551 roku stał się członkiem cechu malarzy w Antwerpii i przysługiwał mu tytuł mistrza. Malarstwa uczył się także podczas swoich podróży po Włoszech, Francji i... Więcej »

  • Hans Memling - biografia i twórczość

    Hans Memling jest przedstawicielem wczesnorenesansowego malarstwa niderlandzkiego. Żył w latach 1435-1494. Nauki pobierał w Stephana Lochnera i Rogiera van der Weydena. Urodził się w Niemczech w mieście Seligenstadt, uczył w Kolonii i Brukseli, od 1465 zamieszkał w Brugii. Dwa lata później został członkiem... Więcej »

  • Leonardo da Vinci - biografia i twórczość

    Leonardo da Vinci, uznawany za największego artystę epoki renesansu, urodził się we Włoszech, w Anchiano w pobliżu Vinci w roku 1452. Jego matka pochodziła z chłopskiej rodziny, ojcem był notariusz Pier da Vinci. Leonardo był nieślubnym dzieckiem, na chrzcie nadano mu jednak imię po ojcu: Leonardo di ser Piero da... Więcej »

  • Tycjan - biografia i twórczość

    Tiziano Vecelli, bo tak brzmiało prawdziwe nazwisko malarza, urodził się ok. 1490 roku w Pieve di Cadore. Jego ojciec, kapitan Gregorio di Conte dei Vecelli, wysłał swoich synów do Wenecji, by kształcili talenty artystyczne. Francesco i Tiziano zamieszkali u swojego wuja, Antonio Vecellego. Tycjan został... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 3 =