Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Żegluga śródlądowa w Polsce

Ostatnio komentowane
Moja koleżanka powiedziała że jak się obudziła przypomniała sobie że dziś piszemy ...
Eliana for nał • 2017-03-29 15:13:51
Ha
Gałgan • 2017-03-28 19:03:29
Hastings Lionel Ismay sam jestes gamoniem
Hastings Lionel Ismay gamon • 2017-03-28 14:31:35
do niczego
mikoloaj • 2017-03-28 07:38:21
Właściciel:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Żegluga śródlądowa w Polsce

Żegluga śródlądowa nie ma wielkiego znaczenia w przewozach towarów w Polsce. W odniesieniu do przewozów osób jej znaczenie ogranicza się jedynie do bycia atrakcją turystyczną i lokalnie do uzupełniania infrastruktury transportu samochodowego (promy rzeczne).Należy jednak pamiętać, że transport rzeczny należy do najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportu. Oczywiście trasy przewozowe ograniczone są do istniejących dróg wodnych.
W przeszłości jego znaczenie w sieci transportowej Polski było większe. Do czasu rozwoju kolei (połowa XIX wieku) rzeki stanowiły najważniejsze szlaki transportowe, którymi spławiano towary eksportowe Rzeczpospolitej (zboże, drewno i inne) do nadbałtyckich portów. Najważniejszym szlakiem handlowym była Wisła, która w XVI i XVII była najbardziej ruchliwą drogą rzeczną Europy (jeszcze w drugiej połowie XVIII wieku do portu w Gdańsku corocznie zawijało ok. 1000 statków rzecznych).

Łączna długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce wynosi (2013 rok) ok. 3 660 km. Znaczenie transportowe ma jednak tylko niewielka ich część (niektóre kanały i uregulowane i skanalizowane odcinki rzek). Są to: Kanał Gliwicki, Odra Górna (od Koźla do Brzegu Dolnego), Odra Dolna

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 4 =