Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Struktura wykształcenia na świecie

Ostatnio komentowane
git
zboczony maciek • 2018-06-17 19:28:46
erl98ghurt;g
g"SMRp;b' • 2018-06-17 13:48:24
istnieją też możliwości zweryfikowania rozkładu alkoholu we krwi w sposób matematycz...
aśka • 2018-06-17 11:01:08
ok
andrzej duda • 2018-06-14 10:31:18
Unia w Krewie 1386? Od kiedy? Unia w Krewie to rok 1385.
jjj • 2018-06-14 05:18:25
Właściciel:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

W badaniach geografii ludności dotyczących struktury wykształcenia zazwyczaj poruszane są 2 zagadnienia: poziom analfabetyzmu (i z drugiej strony alfabetyzacji) oraz liczba studentów i osób z wyższym wykształceniem. Wskaźniki te świadczą o poziomi rozwoju cywilizacyjnego państwa oraz o jego potencjale ludnościowym (ważna jest nie tylko ilość, ale też kwalifikacje potencjalnej siły roboczej).

Analfabetyzm to brak umiejętności czytania, pisania i wykonywania podstawowych działań matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie) u osób dorosłych – powyżej 15 roku życia (według kryterium UNESCO – Agendy ONZ do spraw Oświaty, Nauki i Kultury). Problem ten występuje głównie w krajach rozwijających się – szczególnie silnie w krajach afrykańskich strefy Sahelu (powyżej 50% populacji było analfabetami w 2010 roku w Mauretanii, Czadzie, czy Etiopii), ale również w Azji (Afganistan, Pakistan, Jemen) i Ameryce Środkowej (Nikaragua, Gwatemala) i na Antylach (Haiti). W krajach Europy, Rosji, w Australii, Argentynie i Ameryce Północnej analfabeci stanowią maksymalnie tylko kilka % dorosłej części społeczeństwa.
Większym problemem w krajach wysoko rozwiniętych jest wtórny analfabetyzm f

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 3 =