Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Tarcie toczne - toczenie się ciał

Ostatnio komentowane
genialne
bobo • 2017-06-20 19:33:18
Przepraszam, ale islam nie jest religią a ideologią która podporządkowuje sobie wszyst...
Dyabeł • 2017-06-14 09:57:54
nie wiem o co ci chodzi
To ja • 2017-06-13 20:59:19
Interesujące no ;)
Olcix • 2017-06-13 14:33:24
o czym to jest? Czytam od wielu lat,różną literaturę, ale nie polecam
ja • 2017-06-13 09:35:58
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Tarcie toczne - toczenie się ciał

Bryła sztywna (np. kula, walec, obręcz) obok ruchu postępowego może wykonywać dodatkowy ruch obrotowy wokół własnej osi. Wówczas mamy do czynienia z toczeniem się ciała.
W przypadku ruchu postępowego prędkości wszystkich punktów bryły poruszają się z tą samą prędkością (vpost).

Rys. 1. Prędkości punktów bryły sztywnej w ruchu postępowym.

W przypadku ruchu obrotowego prędkości (vobr.) różnych punktów mogą przyjmować różne wartości i kierunki. W szczególności punkt, który znajduje się na osi obrotu ma prędkość równą zero.

Rys. 2. Prędkości punktów bryły sztywnej w ruchu obrotowym.

Po złożeniu tych dwóch ruchów otrzymamy następujący rozkład prędkości.

Rys. 3. Prędkości punktów bryły sztywnej w przypadku toczenia.

 

Jak wynika z ostatniego rysunku prędkość punktu A (vA) jest sumą prędkości w ruchu postępowym i obrotowym:

v _{A} =v _{post.} +v _{obr.}

Prędkość w ruchu obrotowym można wyrazić następująco:

v _{obr.} = \omega  \cdot r 
gdzie: ω – prędkość kątowa, R – promień bryły

Stąd:

v _{A} = v_{post.} + \omega  \cdot r
 
Ponieważ  \omega = \frac{v _{post.} }{R} , to:


v _{A} =v _{post.} + \frac{v _{post.}}{R} R=2v _{post.}  

W przypadku punktu B wypadkowa prędkość jest równa zero, gdyż jest ona różnicą prędkości ruchu postępowego i obrotowego:

v _{B} =v _{post.} -v _{obr.} =v _{post.}-v _{post.}=0

Punkt C nie wykonuje ruchu obrotowego, stąd jego wypadkowa prędkość jest równa prędkości w ruchu postępowym:

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 4 =