Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Spadek swobodny

Ostatnio komentowane
kappa xdddddddd
kk • 2016-12-07 19:00:41
Do d**y
Hn 88H • 2016-12-06 20:48:20
Polecam
Ola6a • 2016-12-05 19:19:19
super
sr • 2016-12-05 18:58:48
Dzięki za pomoc!
Uczeń • 2016-12-05 17:25:49
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Spadek swobodny

Spadek swobodny jest przykładem ruchu jednostajnie przyspieszonego prostoliniowego, w którym prędkość początkowa ciała jest równa 0. Jeżeli założymy, że ruch ten odbywa się bez oporów (np. ciało spada w próżni), to przyspieszenie z jakim ciało będzie spadać równe będzie przyspieszeniu ziemskiemu(g \approx 10 \frac{m}{s ^{2} }   - dokładna wartość przyspieszenia ziemskiego zależy od szerokości geograficznej).

Droga jaką przebędzie ciało w tym ruchu, jest równa początkowej wysokości (h), na której znajdowało się ciało. Wzór na drogę w przypadku spadku swobodnego będzie więc wyglądał następująco:


h= \frac{g \cdot t ^{2} }{2}    gdzie t – czas spadku z wysokości h


Spadek swobodny - przykład.

Jak długo będzie spadać ciało z wysokości 100m, zakładając, że nie działają na nie żadne siły oporu ruchu?  Jaką prędkość osiągnie to ciało w chwili uderzenia o podłoże?

Dane:                                Szukane:
h=100m                        t=?

g=10 \frac{m}{s ^{2} }                            v _{k}=?

Rozwiązanie:
Skoro h= \frac{g \cdot t ^{2} }{2} , więc po prostych przekształceniach otrzymamy:

t \sqrt{ \frac{2h}{g} } = \sqrt{ \frac{2 \cdot 100m}{10 \frac{m}{s ^{2} } } }   \approx 4,5s
 
Aby obliczyć końcową prędkość ciała należy zastosować wzór na prędkość dla ruchu jednostajnie przyspieszonego bez prędkości początkowej, zastępując w nim przyspieszenie (a) przyspieszeniem ziemskim (g):

v _{k}=g \cdot t=10 \frac{m}{s ^{2}  }   \cdot 4,5s=45 \frac{m}{s}

Polecamy również:

  • Rzut pionowy w dół

    Rzut pionowy w dół tym różni się od spadku swobodnego, że na początku ruchu została nadana ciału prędkość początkowa (v0) skierowana pionowo w dół. Więcej »

Komentarze (0)
3 + 5 =