Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Rzut ukośny

Ostatnio komentowane
I tak nie zdacie cfele XD
Ruhaczmateg • 2016-12-01 17:33:21
wtf
nicnieumiem • 2016-12-01 12:36:50
trudne. z kartkówki mam 2
lolek 004 • 2016-12-01 12:35:11
Tekst jest nie do zrozumienia, merytorycznie niepoprawny. A szkoda.
Apster • 2016-12-01 09:23:32
lololololo
hej • 2016-12-01 08:00:08
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Rzut ukośny

Rzut ukośny to ruch ciała, któremu nadano prędkość (v0) skierowaną pod pewnym kątem ( \alpha ) do poziomu. Jeżeli założymy, że ruch ten odbywa się bez żadnych oporów (np. ciało porusza się w próżni), to jest on przykładem ruchu złożonego z trzech rodzajów ruchów tj.:


1.    Ruchu jednostajnego, który odbywa się w kierunku poziomym z prędkością v0x.
2.    Ruchu jednostajnie opóźnionego w kierunku pionowym, gdy ciało się wznosi. W tym przypadku mamy do czynienia z rzutem pionowym z prędkością początkową v0y i przyspieszeniem ziemskim (g).
3.    Ruchu jednostajnie przyspieszonego w kierunku pionowym, gdy ciało opada. W tym przypadku mamy do czynienia ze spadkiem swobodnym z wysokości h = max.

 
Aby opisać ruch ciała w przypadku rzutu ukośnego należy przeanalizować oddzielnie ruchy w kierunku poziomym i pionowym. W tym celu rozłóżmy wektor prędkości v0 na składowe  v0x  oraz v0y. Z funkcji trygonometrycznych wynika, że:


sin \alpha = \frac{v _{0y} }{0}    oraz   cos \alpha = \frac{v _{0x} }{v _{0} } więc:


v _{0y}=v _{0} sin \alpha     oraz  v _{0x}=v _{0}cos \alpha


Zasięg rzutu (z) jest równy drodze przebytej ruchem jednostajnym z prędkością v0x:


z=v _{0x} \cdot t=v _{0}  cos \alpha  \cdot t   gdzie t – całkowity czas ruchu.


Aby znaleźć całkowity czas ruchu ciała należy przeanalizować ruch w kierunku pionowym. Całkowity czas ruchu jest sumą czasu wznoszenia

Polecamy również:

  • Rzut poziomy

    Rzut poziomy to ruch ciała znajdującego się na początku na pewnej wysokości (h), któremu nadano prędkość w kierunku poziomym (v0). Więcej »

Komentarze (0)
5 + 5 =